"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, November 8, 2015

Ke Thailand lagi ?...

Thailand adalah jiran terdekat kita. Namun saya tidak banyak mengenali jiran kita itu.....hanya apa yang dibaca dan didengari sahaja. 

Saya pernah ke Thailand di kurun lepas tahun lewat tujuh-puluhan mengikuti package tour hingaa ke Cheingmai. Bila saya imbas kembali saya hanya ingat peristiwa membeli belah sahaja. Lewat tahun sembilan- puluhan saya ke Songkhla membantu anak-anak angkat saya dari Acheh mengurus visa pengajiannya di Malaysia. Saya teringat peristiwa berbicara agak marah kerana kami berulang kali ke sana tetapi kes visa tidak selesai. Maka saya minta bertemu pegawai tinggi di situ yang saya tahu ia sama bertugas seperti saya, pegawai PTD. Maka dipendekan cerita selesailah kes visa itu. Bukan susah apa pun.....cuma pegawai tempatan senghaja cari susah.Tamat.

Minggu lepas saya ikut suami saya ke Thailand bersama teteman suami saya dari Masjid Kg Tunku. Saya tidak minat ke sana waktu ini tetapi demi suami saya mengajak saya, maka saya turuti.



Kami menaiki train ets ke Padang Besar dari KL Sentral. Rasa teruja juga kerana itu pertama kali kami naik train setelah puluhan tahun lamanya. Selesa perjalanan lebih kuran 5 jam itu. Cuma saya kecewa dengan kemudahan KTM di steysen Padang Besar yang tidak sempurna serbi serbi terutamanya kemudahan tandas dan tunjuk arah serta tiada kemudahan ramp untuk tarik beg besar. Tangga yang ada terlalu tinggi bagi warga emas untuk memanjatnya.

Apakan daya ....kami rakyat biasa dan melancung dengan bajet yang rendah. Alhamdulilah Allah masih memberi peluang dan kelihatan suami saya releks menunggu train di KL Sentral.



Kami tinggal di Hotel Kecil sahaja di Hatyai tempat pertama kami singgah.....sekadar selesa untuk warga tua macam saya. Sistem makanan halal di hotel itu meyakinkan saya kerana ada salinan sijil Halal dari Kementerian Pelancongan di Bangkok. Maka kami mencuba beberapa resepi tempatan yang menarik. Namun saya berhati-hati dalam mencuba kerana saya harus menjaga isi kandungan gula dalam makanan semoga tidak memudaratkan kesihatan.










Selepas makan kami belegar-legar di bandarraya Hatyai sebelum menuju ke Songkhla dalam perjalanan menuju Satun. 

Suami saya ambil kesempatan membeli buah-buahan yang okay harganya sambil meninjau-ninjau lorong-lorong kecil tempat berniaga golongan bawahan.




Berbagai jenis perniagaan kecil dan mereka menunjukan kesungguhan.

Kami meneruskan perjalanan dan kami singgah di Masjid untuk solat jamak takdim. Besar Masjidnya tetapi tempat solat terletak di tingkat dua dan agak sulit bagi saya memanjatnya. 
Alhamdulilah Allah masih mudahkan.



Kelihatan Masjid dari jauh. Gambar yang dekat tidak menjadi.


Sementara menunggu waktu kami membersihkan diri dan minum ringan di tempat pakir kereta. Jelas kelihatan penduduk Islam di kawasan itu masih
dhaif. Pemandu Pelancung kami memberi sedikit gambaran
 yang dapat kami munafaatkan, insyaAllah.


Kami tidak berhenti dan hanya putar-putar sahaja melihat pemandangan. Songkhla di tepi laut. Cantik tetapi haya sejenak menikmatinya.
Kami terus ke Satun.

......

No comments:

Related Posts with Thumbnails