"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, November 9, 2015

Indahnya Satun dilubuk hati....(1)




Hampir 30 tahun yang lalu saya pernah juga ke Satun berduan. Kami tidak menjelajah jauh dan tidak berapa ingat apa yang berlaku di Satun kerana waktu itu saya hanya menemani suami saya bertemu dengan seorang rakan perniagaan.

Kali ini saya amat teruja dengan lawatan ke Satun. Sebelum saya bercerita lanjut ingin saya maklumkan bahawa lawatan kali ini adalah atas ajakan seorang teman Kg Tunku yang masih berkhidmat di University Malaya selepas bersara hinggalah kini. Ia sudah berumur 73 tahun.

Seorang pelajar peringakat PhD di bawah bimbingannya telah bersetuju menjadi "pemandu pelancung" kami selama kembara kami ke Thailand kali ini. Ia warga Thai dan fasih berbahasa Melayu Thai dan Bahasa Inggeris. Maka musafir kami bukan dalam bentuk pakej tetapi mengikuti satu program sesuai dengan gerak cita rasa hari itu. Tidak ada perancangan yang betul-betul teratur. Kita buat mengikut keadaan dan kemampuan masa.

Alhamdulilah Allah susun lebih baik dari yang kita fikirkan. Pemandu kita bernama Zahron. Ramah dan cekap gerak tindakannya. Dia ramai teman dan di Satun ia mengajak seorang kawan untuk membantunya merai kita seperti tetamu khas. Amat bertuah. Alhamdulilah. Dia membawa kita ke Tanjung Po di Satun. Pantainya bersih dan cantik. Teman Zahron ini bernama Ghani, keturunan Thai Pakistan. Kami di jamu makan. Alhamdulilah berselera dan bersantai. Lihat foto di bawah.






Ketua rombongan kami Dato Dr Husein yang bertopi putih.

Selepas makan kami dibawa ke hujung pantai di mana terletaknya pelabuhan kecil untuk ke malaysia jika suka. Cantik dan menarik. di situ ada patung seekur Ketam yang besar dan kami dan kami bergambar kenangan.





 Dari sini kita boleh ke Langkawi dengan bot. Dekat sahaja dan tidak lebih setengah jam perjalanan.



Bot untuk ke Langkawi.

Sebelum ke Tanjung Po kami  dijemput ke rumah keluarga Ghani untuk minum air kelapa muda yang diambil dari kebunnya sendiri. Wah.....sedap dan menyegarkan. Manis tidak tertanding rasanya. Alhamdulilah. Rezki dari Allah turun dalam berbagai bentuk.






Ghani dan ibu bapanya serta anak saudaranya. Keluarga bahagia yang bermurah hati. Ini budaya Thai Pakistan yang Muslim. Amat suka mengeratkan persaudaraan Islam.



Gambar untuk kenanagan.

Sebelum itu kami makan pagi di restoran kecil. Juga ditaja oleh keluarga saudara Ghani. Kami rasa segan-segan juga mulanya tetapi saudara Ghani nampak amat riang melayani kami sebagai saudara tuanya dan membuat kami rasa selesa. Di sepanjang ia bersama kami ia sentiasa bercerita mengenai kehidupan di negara Thai sebagai golongan minority dan bercerita falsafah tolong menolong antara sama sendiri. Kalaulah dapat saya menulis pangjang lebar mengenai prinsip hidup budaya keluarganya yang sememangnya bermurah hati. Zahron pemandu pelancong kami meyakinkan kami bahawa itulah prinsip hidup mereka. Mereka suka memberi. Kami rasa kagum. Allah memberi Hidayah pada sesiapa yang dikehendakiNYA. Alhamdulilah.





Kelihatan Zahron pemandu pelancung kami yang duduk kiri sekali.

Pada malam sebelum ke Tanjung Po saudara Ghani menjamu kami makan di restoran yang banyak pilihan. Ada roti, ada mee dan ada nasi. Kami suka pilih Tonyam dan kerabu mempelam yang tidak pernah dilupakan. Alhamdulilah. Amat meyelerakan.



Bercerita sambil menunggu hidangan.

Malam itu kami pulang untuk tidur rehat di sebuah penginapan berbentuk chalet. Saya berfikiran seorang diri betapa musafir kami kali ini amat memikat hati saya terutamanya sikap minoriti Islam di negara Thai. Mereka suka menjalin silaturahim. Pada saya mereka amat bermurah hati. Kami dengan mereka tidak ada apa-apa kaitan dan hubungan darah. Hanya "pelancung" biasa.
Tetapi kami Islam dan mereka suka berhubung rapat.



Ini Lobby yang kecil tetapi menarik. Romantik kata Dr Husein. 
Beliau suka di sini dan kami tinggal untuk dua malam.

.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails