"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, November 24, 2015

SMARTOP Pre School - Mahu jadi pintar, bijak dan berakhlak mulia.....





Kebelakangan ini masih ada teteman yang bertanyakan mengapa sdaya bersusah payah menubuhkan sebuah Pra Sekolah di Tangkak jauh dari rumah saya.

Maka sempena Hari Konvokesyen pada 20 November yang lalu, izinkan saya mengulang cerita misi dan visi SmarTop Subur Fitrah untuk  yang ingin tahu. 

SmarTop ditubuhkan pada tahun 2013. Tetapi kami mula bekerja keras dari September atau Oktober 2012 lagi. Pak Hasni, pengasas Adni Islamic Schools, datang dan melihat premis sekolah ini di Tangkak, Johor dan menasihati kami bagaimana SmarTop boleh ditubuhkan walaupun beliau tahu kami kekurangan serba serbi. Ia suka kalau kita menumpu lebih sikit untuk berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris kerana rata-rata itu kelemahan orang Melayu.

Dengan berinspirasi Adni Islamic School, kami bertekad mencuba terus. Kami merangkak-rangkak penuh kesabaran sesudah memahami bahawa mendidik ke arah mencari redha Allah itu bukan suatu yang mudah. Setahun selepas itu kami bergabung dengan seorang ahli NGO HALUAN yang aktif untuk melatih dengan lebih sistematik lagi guru-guru dan pengasuh kami. Tanpa guru yang berkemahiran dan berketerampilan, tidak mungkin perancangan yang dirangka dapat dilaksana dengan jayanya.

Prinsip utama SmarTop ialah kami ingin menanamkan di hati sanubari anak-anak kecil bahawa kita dicipta oleh Allah maka kita wajib kenal Allah, sayang Allah dan Rasulullah untuk hidup sejahtera di atas muka bumi ini. Kami ingin memulakan mendidik hati-hati kecil ini untuk merasai bahawa kita yakin akan kewujudan Allah tanpa perlu melihat sesuatu yang aneh dahulu. Di sekeliling kita adalah bukti Allah ada dan kita mulakan mendidik bahawa kita harus mematuhi arahanya dan larangannya, kerana kita Cinta padaNya.

SmarTop ada kurikulum akademik dan ada kurikulum khusus agama dan kami olah sebegitu rupa ia menjada bersepadu dan holistik. Ini satu paradigma yang bukan mudah hendak dilaksana kerana latihan guru dan pengasuh belum mencukupi dan kami belum mampu menulis buku teks kami sendiri. Kami masih menggunakan apa yang ada di pasaran dan memilih yang paling sesuai untuk mencapai objektif kami.

Kami di SmarTop cuba menekankan kebolihan berfikir. Kami menggalakan anak-anak bertanya soalan  kerana dengan bertanya mereka berfikir dan ilmu yang diperolehi dapat difahami dengan lebih jelas lagi. Kami cuba melaksana kaedah bahawa Ilmu bukan sahaja dipelajari tetapi bagaimana Ilmu itu dipelajari. Semoga bila dewasa nanti mereka boleh membuat pilihan prinsip hidup dengan lebih bermakna lagi. Dalam proses pembelajaran kami cuba tidak menekan daya mengingat semata-mata tetapi kami juga menekanan cara berfikir kerana kebolihan berfikir amat penting dalam proses membuat pilihan. Kami juga menggalakan anak-anak berkomunikasi dengan baik. Ini elemen penting dlam proses membesar.

Kami di SmarTop ingin berkongsi dengan ibu bapa bahawa apa yang kami ajarkan dan cara kami mengajarkan bukan dengan tujuan supaya bila mereka  melalui proses pembelajaran dewasa nanti tujuannya bukan semata-mata mahu cemerlang dalam Ilmu akademik tetapi mereka ini boleh memimpin diri dan boleh memimpin teman-teman sebaya yang akhirnya nanti mereka akan menjadi pemimpin keluarga dan masyarakat dengan nilai-nilai yang diajarkan oleh Rasulullah saw.

Kami cuba mendidik nialai-nilai ini secara yang sesuai dengan anak-anak. Kadangkala kita melalui cerita dan kadangkala melalui permainan, (role play). Kami masih banyak kekurangan, dan belum perfect dalam kaedah kami. Semoga Allah melihat kami sebagai gigih mencuba dan memberkati usaha-usaha kami.

Maka dalam semangat inilah kami mencuba adegan Pentomime dalam persembahan di Hari Konvokesyen. Ini adalah idea guru-guru kami sendiri dan kami di peringkat pengurusan amat kagum dengan usaha gigih mereka dan kami amat menghargainy.

Adegan ini ialah mengenai Muhammad Al Fatih, ikon sejarah di Turkey. 


Siapakah Muhammad Al Fatih
Nama sebenar Baginda ialah Muhammad bin Murad Bin Muhammad Bin Bayazid. Baginda telah dilahirkan pada 29 Mac 1432 Masihi (833H) di Adrianapolis (sebuah bandar bersempadankan Turki – Bulgaria).
Baginda dikenali dengan gelaran ‘Muhammad Al Fateh’ kerana kejayaannya membebaskan kota Constantinople.
Baginda telah menaiki takhta seawal berusia 19 tahun lagi apabila menggantikan ayahandanya Sultan Murad II. Baginda telah memerintah empayar yang begitu luas selama kira-kira 30 tahundi antara tahun 1451–1481M. Baginda merupakan seorang   negarawan yang ulung dan seorang panglima tentera agung yang telah memimpin sebanyak 25 kempen peperangan. Baginda telah meninggal dunia pada 3 Mei 1481 (855H) ketika berumur 49 tahun.


Adegan Pentomime. Al Fatih berbaju hitam.






Dalam ucapan khas En. Rosman Pengerusi Parents Support Group telah menyatakan rasa puas hatinya melihat SmarTop melaksana tanggong-jawabnya. Berucap mewakili ibu bapa beliau menyatakan juga bahawa usaha mendidik anak-anak semoga membesar dengan didikan berakhlak mulia adalah suatu tindakan yang terpuji. En Rosman juga gembira guru-guru memilih ikon Al Fatih sebagai contoh untuk dikuti dalam sudut kepimpinan. Semoga anak-anak akan membesar denaga rasa berjati diri, berani dan bersikap amanah. Ia mengatakan tidak ada gunanya seseorang itu bijak dan pintar tetapi tidak bertanggong jawab dan berintegriti. Maka melentor buluh harus dari rebungnya.

Kami diperingkat pengurusan menghargai sokongan yang diberi oleh semua ahli dalam Parents Support Group dalam sama-sama melaksana apa yang terbaik bagi SmarTop. Seorang professional dalam bidang pendidikan, En Rosman selaku pengerusi,  menasihati kami juga supaya memandu perlaksanaan kurikulum agar dapat memenuhi kehendak syarat-syarat kemasukan sekolah kerajaan apabila anak-anak memasuki tahun satu pada tahun 2016 kelak. Kami akan ambil perhatian atas saranan itu dan semoga tahun 2016 akan menemukan SmarTop dengan prestasi yang lebih cemerlang.


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails