"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, November 11, 2015

Semangat memberi di Satun......

Saya mulakan catatan ringkas saya dengan ayat alQuran berikut untuk pemahaman cepat dan jelas. Di Satun orang-orang Islam yang saya berinteraksi suka memberi makan pada kami yang sedang musafir. Saya yakin mereka menghayati ayat ini walaupun mereka mungkin tidak menyedari hakikatnya.
A133
Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;
(A-li'Imraan 3:133) |
A134
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;
(A-li'Imraan 3:134) | 
















Musafir ke Satun membuat saya rasa terharu dengan semangat infak yang ada pada penduduk Islam. Bayangkan kes di hadapan saya ini. Setting rumah di tepi sungai, rumah seperti yang tertara,(sangat dhaif), kami dihidang makan seperti yang di atas itu. Kami sentiasa diberi tamabahan, makan sepuas hati hingga tidak ada kederat untuk makan semuanya.

MasyaAllah....Allahuakbar...kurnian hati budi, kurniaan ehsan hati  dari Allah pada penduduk ini amat luar biasa. Kami tidak di beri tahu akan dibawa ketempat ini. Saya rasa termalu pada diri sendiri. Entah mengapa. Saya tidak terkata dan hanya mampu bersyukur dan berterima kasih. Bukan yang kaya sahaja suka infak, Yang miskin pun mahu infak pada saudara se Islam. Mereka tahu di Kuala Lumpur susah mendapat hidangan segar seperti ini. Mereka seronok menjamu kami. Semoga rezki mereka berganda-ganda Allah kurnia dalam bentuk yang tidak disangka-sangka. Aamiin.

Selepas makan teteman saya semua di bawa menaiki bot untuk melihat tempat mendapatkan makanan laut yang lumayan. Saya tidak ikut kerana susah sedikit bagi saya naik turun menaiki bot. Maka saya rakam foto berikut. Semua teruja dan kagum dengan sikap penduduk Islam di sini.




Allah tidak mengira siapa kita dalam masyarakat,
Allah tidak mengira harta kekayan yang ada...
Yang banyak Allah terima ,
Yang sedikit pun Allah terima.
Sama ganjarannya.....
Asalkan sahaja kita ikhlas melaksanakannya,
Yakin Allah maha Mengetahui,
Maha Medengar dan maha Melihat
Subhanallah, Allahuakbar.....

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails