"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, February 14, 2017

A Quiet Dinner.....



Malam tadi sunyi sendirian.
Suami dengan kekawannya dan anak-cucu ikut 
mak ayahnya mengurus perkewohnya.
Inilah reality hidup diumur tua. Saya sudah 72 tahun ikut kiraan Hijrah. Alhamdulillah Allah masih memberi kemudahan mengurus diri walaupun sendirian.

Malam tadi makan nasik goreng lebihan makan tengah hari.
Senyum bersyukur kerana rezki masih ada Allah
kurnia walaupun makan tiada teman.
Saya minum teh susu walaupun itu larangan doktor untuk jaga kesihatan. Saya sedapkan rasa hati membela diri
kerana saya tidak makan barang mewah yang lain.
Saya cecah roti dalam air susu.
Itu kira desert pilihan.
Teringat nasib orang-orang pelarian. Entah makan entah tidak. Teringat juga orang-orang gelandangan. 
Entah makan entah tidak.

Cuma rasa tersayu dihari tua makan sendirian. 
Teringatkan juga cerita dua orang kakak saya yang
kini sudah tiada suami dan anak-anak tidak duduk sekali.
Makan sendirian sudah lumrah harian.
Kekawan juga berjauhan.
Alhamdulillah....apa pun Allah masih melimpahkan Rahmatnya yang tidak terhingga.
Cuma manusia sentiasa mahu memilih ikut cita rasa.
Saya takut nanti tidak dikira mensyukuri kurnia
yang maha Pencipta.
Jika bersyukur atas kurnia yang sedikit, Allah akan beri tambahan yang tidak dijangka-jangka.

Ampunkan diri kerdil ini ya Rabb...
Engkau Tuhan maha Bijaksana maha Berkuasa.
Maha Mengasihani, maha  Menyayangi,
Maha Mendengari dan maha Mengetahui.....


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails