"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, February 9, 2017

Orang berbudi kita berbahasa.....



Orang berbudi, kita berbahasa. Orang memberi, kita merasa.

Hanya generasi saya yang masih menggunakan peribahasa Melayu.
 Makin hari makin pupus seni berinteraksi dengan bahasa
 yang indah dan berseni.

Tidak mengapa. Saya ceritakan dengan mudah.
Saya rakam foto di atas minggu lepas semasa menghadiri
 majlis perkahwinan anak lelaki Che Gu Rosman
 dan isterinya, Ayu di Tangkak Johor. Che Gu Rosman 
berkopiah putih dan isterinya di sebelah kanannya.
 Mereka pernah menghantar anak lelaki berumur enam tahun ke Tadika SmarTop Subur Fitrah yang saya dan partner saya usahakan.
Kini kami mengurus masuk tahun yang ke lima.
Alhamdulilah.

Che Gu Rosman dan isteri membantu Tadika kami dalam berbagai bentuk dan yang paling kami ingat sekali ialah sumbangan khemah dan jamuan makan terutamanya semasa kami 
mengadakan aktiviti ko kurikulum 
seperti hari sukan dan hari ihtifal, sambutan Hari Raya
dan sebagainya. Mereka bermurah hati dan
 budi baik mereka tetap kami kenang.

Che Gu Rosman bertugas di Pejabat Pendidikan Daerah Muar
 dan beliau sentiasa menasihati kami bagaimana
mahu meningkatkan kualiti sebuah institusi yang berkaitan 
dengan pendidikan awal kanak-kanak.
Kerana kesibukan tugasnya kini beliau hanya 
membantu memantau kami
dari jauh dari masa ke masa. 
Kami hargai jasanya.

Semoga Allah terima sumbangannya membantu masyarakat dengan penuh keperhatinan sebagai amal soleh yang diberkatiNYA.



.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails