"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, February 9, 2017

Dia Ayahenda......






Ini Ayahenda dan isteri.....

Dia menggelar dirinya Ayahnda pada saya dan suami. Terharu rasanya.......

Hanya sahaja saya suka bersembang santai dengannya dimana jua saya mendapat peluang. Berumur 81 tahun, ayahenda masih kuat ingatannya.

Ayahenda sering menjemput kami yang berjiranan minum pagi di rumahnya. Dua hari dulu kami ambil peluang bersilaturahim. Sememangnya ramai yang akrab dengannya dan isteri kerana dia mudah berinteraksi dan suka melawak. Dia lama berkhidmat di University Malaya dan amat disayangi oleh siapa jua yang mengenalinya.



Ini foto yang teteman hantar pada saya.
Tetamu pada pagi itu termasuk pegawai Masjd Kg Tunku dan ramai
kaum bapa yang hadir sama.

Kini Ayahenda sudah jarang-jarang ke Masjid kerana tidak
seaktif dahulu. Saya dan suami sering berbual mengenai 
Ayahenda dan bercerita mengenai falsafah hidupnya dalam
 berkerjaya dan berumah tangga.
Sering dia mengingatkan suami saya secara santai dan lawak
 supaya tidak perlu mencari pasangan hidup 
yang muda di hari tua.
Seronoknya tidak akan sama. 
Yang berkorban adalah yang tua dan seseorang itu tidak harus
 di hujung-hujung hidup ini mencari sesuatu yang mungkin tidak boleh dicapainya seperti yang diidamkannya.
Suami saya senyum lebar, entah apa yang ada difikirannya.
Saya mendengari sahaja.

Itulah Ayahenda.....
Kata-katanya dan lawaknya selalu bermakna lebih dalam
dari apa yang disebutnya. Itulah kebijaksanaannya. 
Semoga kami akan terus dapat bertemu mesra
 dalam lindungan kasih sayang Allah yang
maha Pencipta dan maha Berkuasa.

Semoga Ayahenda dan isteri dikurniai kesihatan dan kesejahteraan
dalam beramal hingga ke masa yang Allah akan tentukan.
Semoga kami semua mendapat limpah kurnia Rahmatnya.

Aamiin ya Rabb....


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails