"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, December 10, 2017

Lambaian Kasih jiran sempadan......


Map of Thailand highlighting Pattani Province


Jiran sempadan yang saya maksud ialah Patani atau Pattani.
Maklumat ringkas dari google (Wikipedia) seperti di bawah ini.
(Map of Thailabd highlighting Pattani Province)  

Pattani terletak di Semenanjung Melayu dengan pantai Teluk Thailand di sebelah utara. Di bagian selatan terdapat gunung-gunung dan atraksi turisme seperti taman negara Budo-Sungai Padi yang yang berada di perbatasan provinsi Yala(Jala) dan Narathiwat(Menara).
Pada awalnya, Pattani merupakan sebuah kerajaan Melayu Islam yang berdaulat, mempunyai kesultanan dan perlembagaan yang tersendiri. Patani adalah sebagian dari 'Tanah Melayu'. Namun pada pertengahan abad ke-19 Patani telah menjadi korban penaklukan Kerajaan Siam.
Pada tahun 1826, penaklukan Siam terhadap Patani mendapat pengakuan Britania Raya. Dalam usahanya untuk mengokohkan kedudukannya di Pattani, pada tahun 1902 Kerajaan Siam melaksanakan undang-Undang Thesaphiban.
Dengan itu, sistem pemerintahan kesultanan Melayu telah dihapuskan. Dengan ditandatanganinya Perjanjian Bangkok pada tahun 1909, Pattani telah diakui oleh Britania sebagai bagian dari jajahan Siam walaupun tanpa mempertimbangkan keinginan penduduk asli Melayu Patani.


Minggu lepas "anak angkat" kami sekeluarga dari Pattani datang bercuti ke Semenanjung dan antara tempat yang disinggahi ialah rumah kami di Kampung Tunku, Petaling Jaya. Duduk ditengah-tengah itu ialah Zahron. Ia ketua keluarga dan di kanannya ialah anak saudaranya. Saya jemput mereka minum pagi sebelum mereka bertolak pulang ke  Pattani. Saya hidangkan masakan Melayu biasa, bee hoon goreng, lempeng dan jejemput ikan bilis.(Saya pun bukan pakar memasak). Mereka tidak biasa dengan lempeng tetapi nampak berselera dengan bee hoon goreng. Saya bekalkan apa yang terlebih untuk dimakan diperjalanan. Seperti anak-anak saya sendiri, pasti saya bekalkan sesuatu untuk perjalanan jauh. Mana tahu kan.......




Di bawah ini saya berfoto dengan isterinya. Zahron         berketurunan Melayu tetapi isterinya asli Thai walaupun ia seorang asli Muslim berasal dari Bangkok.




Suami dan saya berkenalan dengan Zahron tiga tahun yang lalu semasa kami mengembara
ke Thailand bersama beberapa jiran Masjid Kg Tunku yang diketuai oleh Ybhg Dato Dr Hussin Ahmad. Sedihnya kali ini 
Dato Dr Husin sudah meninggal dunia 2 bulan yang lalu.
Maka kami menyambung tali persaudaran dan 
silaturrahim yang ada. Semoga ukhuwah Islam berkekalan....

Waktu itu Zahron membawa kami hingga ke Krabi. Kami melawat beberapa tempat dan yang saya rasa teruja ialah bila kami dibawa ke Pulau Babi walau pun sudah tidak ada babi barang seekor pun. 
99% penduduknya adalah Muslim.

Kami mengingat semula peristiwa-peristiwa bersama 
Dato Dr Husin dan rasa nostalgik. Kenangan indah...
Zahron sedang menuntut di University Malaya peringkat Phd. 
Thesisnya dalam Bahasa Inggeris dan semoga perubahan Supervisor tidak menjadi masaalah baginya.

Saya tidak lupa ambil foto keluarga buat kenanagan.
Anak mereka yang sulung baru di tingkatan 1 di sekolah menenagh.
Yang kecil sekali di KelasTadika. Zahron dan isteri berusaha supaya anak-anak boleh tiga bahasa, Melayu, Thai dan Inggeris.
Semoga usahanya tercapai.

Sayangnya kami tidak dapat lama bersembang kerana masa yang terhad. Mujurlah pada hari semalamnya suami saya sudah menjamu mereka makan nasi Arab di Shah Alam.
Saya tidak turut sama.


Dalam masa yang terhad saya dapat juga bertanyakan pada Zahron menganai seorang yang baru saya tahu di media sosial yang hebat pencapaiannya dalam berbagai bidang. Beliau baru sahaja meninggal dunia dalam usianya 68 thun.Sehubungan itu Zahron dapat juga bercerita sedikit mengenai perkembangan Islam di Pattani. Saya selalu teruja apabila orang bercerita mengenai personaliti yang giat berjuang menegakan Kebenaran. Personaliti 
yang baru saya tahu ialah Surin Pitsuan.
Saya suka ambil tahu apa yang berlaku di negara jiran untuk menambah pengetahuan sendiri mengenai strategy dakwah melalui perjuanagn mereka. Bila Zahron pulang saya terpanggil untuk google lanjut mengenai Surin Pitsuan ini.
Saya turunkan di bawah ini.

Tetapi sebelum itu saya turunkan sedikit maklumat yang berkaitan Pattani. Kemudian boleh baca sedikit mengenai
 Surin yang saya maksudkan.

Pattani merupakan salah satu daripada empat provinsi Thailand yang mempunyai mayoritas penduduk beragama Islam(80%). Nama Pattani berasal dari dua perkataan Bahasa Melayu logat setempat yaitu "Pata" ("Pantai") dan "Ni" ("Ini"). Sebagai salah satu wilayah baru yang terbentuk dari Negara Patani awal, demografinya tidak jauh berbeda dengan provinsi-provinsi mayoritas Melayu Islam yang lain seperti Narathiwat(Menara), Yala(Jala), Satun(Sentul) dan Songkhla(Senggora).
Al-Fattani adalah dari perkataan Bahasa Arab bermaksud kebijaksanaan atau cerdik, karena di situ tempat lahirnya banyak ulama dan cendikiawan berbagai golongan dari tanah melayu (jawi). Banyak juga yang menjadi ahli tafsir Al-quraan, pengarang kitab bahasa Arab dan bahasa Melayu serta banyak juga yang telah menjadi tenaga pengajar di tanah Arab kebanyakan dari Fattani maka orang-orang Arab menggelar mereka adalah orang Fattani
Fattani adalah serambi Mekah di gelar Fattani Darulsalam.
H. E Dr. Abdul Halim bin Ismail aka Surin Pitsuwan.
Dr. Surin Abdul Halim bin Ismail Pitsuwan, 57, is a political scientist by training and, a politician and a diplomat by vocation. Born in a madrasah (pondok) in Thailand's Southern province of Nakorn Sri Thammarat, he received his primary Islamic education from his grand-father, Hj. Yakoob bin Abdul Rauf, a well-known ulama, who was trained in Patani and Mecca, Saudi Arabia.

For his secular education, Surin was sent to a government primary school located in a Buddhist temple near his village. Thus, he was well prepared to play a mediating role between his own Muslim community and the Thai Buddhist society at large. A role that he will have to repeat with the international community when he later served his nation in various capacities.

Dr. Surin received his B.A Degree in Political Science from Thammasat University in Bangkok and Claremont Men's College in California, USA, in 1972. With the support of the Rockefeller Foundation, he went on to pursue his Masters and Ph.D. degree at Harvard University (1974, 1982). He also spent one and a half years studying Arabic and doing his research at the American University in Cairo, Egypt (1975-1977). He became a Congressional Fellow under the sponsorship of the American Political Science Association (APSA) in 1983-1984, which enabled him to have a first-hand experience of the American legislative process.

Upon his return to Bangkok in 1986, Dr. Surin was elected a Member of Parliament from his home province of Nakorn Sri Thammarat under the banner of the Democrat Party. He has served as the Secretary to the Speaker of the House of Representative (1986-1989), Assistant to the Deputy Minister of Interior (1989-1992), Deputy Minister of Foreign Affairs (1992-1995), Minister of Foreign Affairs (1997-2001), Chairman of the ASEAN Standing Committee (2000).

Aside from his national service, Dr. Surin has served on many international commissions. He was a member of the Commission on Human Security (2001-2003), World Commission on the Social Dimension of Globalization (2002-2003), an advisor to the UNDP Human Development Report Project (2003-2004) and a member of the Advisory Board, UN Human Security Trust Fund.
.......

Apa yang memikat hati saya ialah Allahyarham Dr Surin ini memulakan pendidikannya di sistem PONDOK yang dibangunkan oleh Datuknya. Dalam satu ceramahnya di Utube saya ringkaskan bahawa beliau amat yakin sistem Pondok bukan sistem yang harus dipinggirkan. Pondok boleh menjadi asas yang kuat bagi seorang Muslim untuk maju dalam berbagai bidang tanpa melepaskan nilai Islam yang ada pada dirinya.

Semoga sumbangan beliau menjadi sebahagian amal soleh baginya dan mendapat tempat istimewa di sisi Allah. Aamiin....

Itulah sedikit cerita lambaian kasih dari jiran sempadan. Saya akan bercerita pada anak cucu bahawa pendidikan asas Islam tidak menjadikan seseorang itu ketinggalan. Allah maha Melihat...


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails