"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, December 7, 2017

Murtabak Raja.....Serunding Daging.





Saya tahu Murtabak Raja amat sedap dan mantap rasanya. Saya sudah beberapa kali dihadiahkan kekawan yang balik dari Kelantan dalam lawatan kerja atau makan angin.

Seminggu dulu saya berpeluang ketempat membuat Murtabak Raja ini dalam rangka lawatan Koperasi berjaya di Kelantan dan Trengganu yang dianjurkan oleh SKM, Suruhanjaya Koperasi Malaysia. 

Ditakdirkan hari itu hujan lebat dan jadual lawatan agak tergendalan dan bila kami sampai di sana acara penerangan sudah terlepas. Saya difahamkan begitu.






Tetap kamii dibenarkan melihat-lihat proses membuat Murtabak tersebut. Agak teruja saya melihatnya kerana jelas tempat pengeluaran itu 
bersih dan teratur. Pekerja-pekerja juga kelihatan bersih 
dan nampak professional menjalankan tugasnya.
 Saya perhatikan sebahagin proses sudah menggunakan 
alat teknologi moden tetapi sayangnya tiada siapa yang memberi
 penerangan penuh pada kami.

Walauapa pun budaya Melayu yang pemurah, kami di hidangkan murtabak untuk menjamah dan merasai sendiri kualiti pengeluaran yang tinggi dan sememangnya tidak menghairankan 
Koperasi mereka berjaya.


Kami akhiri dengan sebahagian kami berfoto bersama.


Dan saya aambil kesempatan berfoto dengan Supervisor
 yang bertugas waktu itu.
Beliau berdiri di tengah-tengah dan amat baik penampelan dirinya.


Kemudian kami meredah Hujan lebat untuk melawat tempat 
membuat Daging Serunding.


Dalam hujan kami berkejaran ketempat ini dan saya 
rakam foto partner saya.

Seperti saya jangka tiada supervisor menanti kami untuk penerangan.
Maka kami melihat-lihat sendiri.
Pekerja yang ada menerangkan mereka menggunkan periok besar dengan kuasa elektrik seperti di bawah ini. Tidak lagi menggunak tenaga manusia. Mereka hanya menentukan
masa yang sesuai dan boleh menyambil kerja yang lain.
Wah....mudah sekali.




Kelihatan kuali-kuali lama tidak digunakan lagi.
Atau digunakan diwaktu-waktu tertentu sahaja.

Walaubagai mana pun, di rumah sebelah seorang wanita yang sudah agak tua masih membuat serunding dengan menggunakan kayu api.
Kata teman saya hasilnya sama sedapnya. Mungkin cuma memakan masa yang lama sedkit dan tenaga yang kuat.
Pastinya Allah mengukur usaha mereka berlainan.



Maka kami hanya sibuk mengambil kesempatan membeli serunding
yang sudah sedia untuk dijual. Laris sekali. Rm60 sekilo untuk
 daging lembu yang segar.

Tidak ada cerita yang luar biasa disini .
Mungkin kami terlau sibuk mengurus diri dalam hujan.
Hujan itu Rahmat jika dilihat dengn mata hati.


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails