"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, October 13, 2010

"KETURUNAN " WALI SONGO



"Debat" sarapan pagi kumpulan 'roti canai' di Speakers' Corner, Masjid Kg Tunku pagi  hari ini hangat sekali. Isu yang dipersoalkan ialah peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia yang melindungi hak-hak orang Melayu dan raja-raja, kedudukan agama Islam dan bahasa kebangsaan dan lain-lain yang berkaitan dengannya. Dalam debat itu saya perhatikan tidak ada yang mempertikaikannya sehingga mahu "berbunuhan". Cuma cara perlaksanaannya sahaja yang menjadi isu yang akan sentiasa dibincang, didebat dan dan kadang-kadang 'bertekak' kerana banyak yang tidak mendapat kepuasan atas apa yang berlaku hingga kini. Bukannya soal tidak bersyukur oleh pihak-pihak yang mendapat munafaat selama ini. Rumusan saya adalah seperti berikut:
  • Rata-rata orang Melayu bersyukur. Saya "keturunan" Wali Songo yang mengaku Melayu pun bersyukur. Tetapi konsep bersyukur bukan kepada 'Orang Yang Memberi' Konsep bersyukur semestinya pada Allah swt kerana Dia Maha Pemberi Rezki. Pada 'orang yang memberi' cukup sebagai penghargaan, dan konsep penghargaan bukan segala-galanya.(It is not absolute). Kita menghargai selagi 'orang yang memberi' itu sentiasa mendokong prinsip-prisip yang Syarie.
  •  Prinsip 'Ketuanan Melayu' Di Malaysia juga tidak boleh dilihat sebagai konsep yang meliputi segala-galanya. Asas Kutuanan Melayu adalah Islam. ISLAMlah yang memertabatkan Melayu. Bukan sebaliknya. Kalau kita bercerita mengenai Ketuanan Melayu sebagai suatu yang mutalak dalam wadah yang kecil, maka nanati Arab akan kira Ketuanan Arabnya, Cina, India, Pakistan dan lain-lain akan juga berbuat begitu.Ada kemungkinan ISLAM akan terlepas kebelakang. (Semoga Allah melindungi). Islam melarang kita taksub pada 'bangsa' semata-mata. Islam di diturunkan ke bumi dan langit-langit untuk menyebarkan prinsip IMAN dan TAQWA pada Allah jua. Bangsa jadi faktor kedua, mungkin juga ketiga. Selagi kita ke hulu dan ke hilir bercerita untuk menegakan 'Ketuanan Melayu' dan bukan untuk menegakakan Kebenaran Islam, maka itu kerja yang hampir sia-sia kalau tidak sememangnya sia-sia.
  • Kelang kabut dan celaru untuk memahami prinsip yang sebenarnya inilah yang amat disukai oleh Yahudi. Senang mereka masuk jarum khianat mereka. Mereka amat lecek, amat prihatin, amat halus dalam kempen memertabatkan KeYahudian mereka, menentang kebenaran Allah.  Bidang hiburan dan sukan yang tidak mengikut hukum Syarie digunakan untuk mencelarukan lagi kefahaman orang-orang Melayu/Islam. Kita di Malaysia amat tidak peka dengan fakta ini. Ini belum lagi cerita mengenai ekonomi dan perindustrian dan lain-lain yang berkaitan dengannya. Kalau kita celaru diperingkat kepimpinan, maka lebih celarulah diperingkat pengikut-pengikut. Sebab falsafah pendidikan dari sebelum penjajah lagi telah menanam kefahaman apa yang pemerintah kata, itulah yang benar. Maka tidak ada persoalan yang bermakna hingga kini. Baru sekarang ada  kumpulan NGO dan persendirian yang melaksana siatem pendidikan yang lebih jelas untuk  melaksana prinsip-prinsip yang Syarie. Semoga kecelaruan dapat dibenteras. Semoga golongan yang terperangkap dalam zon selesa mendapat kesedaran betapqa jauh tersasaran matlamat  yang sudah berlaku.
  • Kalau kita bercerita megenai Melayu dahulu, dimana kesudahan orang-orang Melayu nanti. Lihat fenomena di dunia luar. Banyak negara yang membelakangkan Islam. Maka orang Islam ramai yang jadi hamba Yahudi, secara sedar atau tidak sedar. Mereka yang kuat mempertahankan Islam dilabel terrorists. Ada pihak yang mahu memperthankan Islam tetapi mengguna konsep Islam yang moderate, yang hadhari yang itu dan yang ini. Kesemua ini menambah kecelaruan. Yang jelas di "sembunyikan".
  • Saya mengingatkan diri saya supaya berfikir halus-halus mengenai isu ini. Pasti Allah menyuruh sesuatu dengan diturunkannya Al Quran. Allah yang mencipta makhluk berbagai jenis dan manusia berbagai warna kulit. Oleh itu, pasti ada yang lebih tinggi yang harus dicapai, bukan kewujudan zahir kita semata-mata. Kalau perjuangan kita mengikut bangsa dan warna kulit, maka tidaklah lahir pejuang gigih seperti  Salahauddin Al Ayubi. Dia seorang berbangsa Kurdish. Bukan seorang yang berbangsa Arab. Tetapi beliau yang membebaskan Masjid Al Aqsa. Tetapi oleh kerana ada pengkhiant Islam, bumi Palestine dan Masjid al Aqsa tewas semula pada kaum kuffar. (baca sejarahnya berasingan). Maka jangan kita hilang punca dengan memperjuangkan Melayu tanpa bersekali dengan kesungguhan memperjuangkan Islam. ISLAMlah yang dapat mengamankan bumi Allah ini. Bukan bangsa.  Apa salahnya kalau semua orang di bumi Malaysia ini Islam. Bukankah itu yang Allah suruh. Maka kita harus lihat balik falsafah, dasar, strategi perjuangan kita. Yang dahulu didahuluka. Jangan keliru dan celaru.
  • Untuk tidak celaru, kita kena beramal soleh, dan menghalang yang mungkar. Bukan setakat solat lima waktu, puasa, zakat dan Haji sahaja. Memeng benar ini adalah kepentingan dasar dan semestinya kuat. Tetapi fakta-fakta lain perlu juga  kuat (kita pelajari dilain forum). Barulah Melayu /Islam boleh menerajui Malaysia. Isu Islam hendaklah didahulukan  barulah isu Melayu. Maka saya yang  ber"keturunan" Wali Songo ini akan tidak berbelah bagi.
WaAllahua'lam. Kita Zikir Fikir.

No comments:

Related Posts with Thumbnails