"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, October 14, 2010

PENYERAHAN DIRI


12 September 2010

Sampai ketikanya untuk pulang,
Mengundur diri dari Tanah Suci yang tidak mungkin luput dikenangan
Ziarah sebentar ibarat burung terbang mencari dahan
Berehat sebentar melepas lelah sebelum meneruskan pencarian....
menegakan pendirian, mencari kedamaian di Bumi Allah semoga tidak kecundang
Semoga di hujung perjalanan akan mendakap kesejahteraan.
Kurnian Ilahi yang dicari-cari dan dimimpi-mimpikankan.

Ku tawaf selamat tinggal penuh keharuan, kesedihan, sendirian
Seperti tidak mahu ku lepaskan saat-saat pertemuan yang ingin ku abadikan
Semoga air mata menjadi bukti ketulusan, keluhuran dan kesetiaan
Di hadapan mahkamah perbicaran Mu yang tidak ada pembelaan keluarga dan teman

Wahai Tuhan........
Belum puas aku mengadu kekerdilan diri 
Seperti belum terluah semua isi hati dan masaalah yang ku hadapi saban hari
Lidah ku kelu untuk menyebut amalan keji yang menggunung tinggi
Hanya maghfirah Mu  yang ku harap dapat mengerti
Betapa hati ini menanggung penyesalan yang tidak henti-henti
Ya Allah ! Di mana diri ku ini di sisi mu, kini dan nanti....

Berat bebanan yang ku bawa, tetapi aku malu menzahirkan semuanya
Namun aku tahu tidak ada sesuatu pun yang tidak dalam pengetahuan Mu, yang maha Esa
Engkau maha mendengar, maha melihat dan maha mengetahui satu persatu isi hati ini
Aku berpaut pada sifat Mu yang maha pengasih, maha penyayang dan maha mengasihani
Aku janjikan taubat nasuha, kerana Engkau maha pengampun maha penerima rintihan hati

Kurniakan pada ku keampunan dan keimanan sejati
Semoga aku dapat memperkasa pengabdian tanpa henti
Anugerah pada ku keberanian untuk membenteras kemungkaran
Semoga hati ini jadi aman dapat menyumbang membentuk kesejahteraan.

Wahai Tuhan..........
Ku ingin benar diiktiraf hamba Mu yang istimewa
Pengabdian ku tidak lagi mengharap pahala dan syurga
  Hanya ingin mencapai keikhlasan yang para malaikat tidak dapat mecatat dan menduga
Hanya aku dan Engkau jua ....
Dan aku ini Engkau iktiraf hamba Mu yang sebenarnya.
Dengan limpah RahmatMu semata-mata
Dan kasih sayang Mu yang tidak terhingga.
......... 

No comments:

Related Posts with Thumbnails