"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, May 14, 2015

Dia masih berbakti....




Agenda bermusafir ke Gua Musang menemukan saya dengan berbagai detik istimewa dalam melalui tamadun manusia. Bukan sahaja saya dapat menjalin silaturrahim dengan penduduk kampung Felda tetapi saya dapat juga mengimbau kembli cara hidup kampungan yang telah lama ditinggalkan.

Ini haiwan yang masih berkhidmat pada tuan rumah "homestay" yang memberi kemudahan bermalam semasa kami di Felda Chiku 7 selama 2 hari. Tugasnya seperti dahulu kala juga.



Dia mahir memetik buah kelapa yang terdapat sedikit-sedikit di kampung itu. Ia berkhidmat bakti bukan hanya pada tuannya tetapi juga jiran tetangga dan siapa sahaja yang memerlukannya. Cara hidup bergotong royong atau tolong mrnolong seperti ini sudah tidak terdapat di bandar-bandar. Bukan maksud saya memetik buah kelapa tetapi gotong royong membersihkan masjid contohnya. Kita sudah terperangkap dalam budaya "nafsi-nafsi".....engkau hal engkau akau hal aku. Sedih juga memikirkannya kerana ramai manusia yang tidak lagi suka memberi khidmat percuma. Semuanya mahu dibuat secara upah. Budaya memberi tanpa mengharapkan balasan sudah rapuh sedikit demi sedikit.

Kita sudah banyak menjadi mangsa "consumerism". Semuanya mesti diterjemah dengan wang ringgit atau dengan kebendaan. Budaya infak tidak menjadi kebiasaan harian. Kita menunggu mengikut peristiwa tertentu. Mithalnya di bulan Ramadhan dan sepertinya. Secara umumnya kita sudah ketandusan dengan jiwa suka memberi. Ramai kita menanti di jemput atau dihubungi untuk memberi. Tidak ramai yang suka memberi tanpa diminta. Katanya takut mereka yang menampilkan diri sebagai dhaif sebenarnya hanya berpura-pura. Mereka menagih belas kasihan tetapi tidak mahu berusaha bermati-matian untuk berdikari sendiri tanpa meminta-minta. Itu mungkin ada juga betulnya.

Ada hadith sahih yang meriwayatkan seorang perempuan tua di Madinah, di zaman Rasulullah sallahualaihiwasalam, yang membuat kerja sukarela menyapu kawasan masjid dengan penyapu biasa kerana dia seorang yang miskin dan hanya mampu sumbangan menyapu kawasan masjid. Suatu hari Rasulullah tidak nampak perempuan tua ini dan baginda bertanyakan sahabat dimana gerangan dia waktu itu. Baginda diberitahu dia sudah meninggal. Rasulullah meminta ditunjukan pusaranya. Baginda ke sana dan berdoa. Katanya perempuan tua ini adalah ahli Syurga.

MasyaAllah. Nampk kecil sahaja sumbangannya. Tetapi keikhlasanya yang Allah nilai dan juga kegigihan usahanya.

Saya pun lemah dalam hal ini. Ayuh kita sama-sama menguatkan minda dan tekad dihati untuk berbakti walau kecil atau nampak remeh dan mudah saja pada mata ramai. In sya Allah di sisi Allah ia suatu yang besar asal sahaja ia lahir dari hati yang yakin beriman dan bertaqwa  padaNya dan berbakti semata-mata keranaNYA. 

Jom......


Taman Indah di perkarangan rumah Felda Chiku 7, Gua Musang.
Ini laman di depan rumah "homestay" di mana kami tinggal 2 hari secara percuma termasuk makan minum.
 Sungguh mulia hati tuan rumah, Miskin tetapi suka berbakti.
Semoga diberkati Allah jua.

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails