"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, May 3, 2015

Mengingati peristiwa banjir....




Semasa di Gua Musang kami pergi juga menziarahi mangsa banjir yang belum  dapat ditempatkan semula diperumahan yang tetap. Kami amat simpati kerana kemudahan khemah yang ada sememangnya tidak selesa kerana cuaca panas dan bahangnya terasa hingga ke malam hari. Saya masuk ke salah satu khemah dan merasai apa yang mereka rasai beberapa bulan sudah. Mereka dijanjikan akan dapat berpindah sebelum bulan Ramadhan ini. Semoga tercapai hasrat ini.


Keadaan khemah amat kecil sekali dan bagi ibu tunggal ini ia tinggal dengan 2 orang anak sahaja. Ada yang tinggal hingga 7 atau 8 orang ahli keluarga. Kami hanya menghulur sedikit ...amat sedikit bantuan tanda simpati.Itu pun hanya pada 2 keluarga sahaja. Rasa bersalah, tetapi apakan daya. Dalam mengingati mereka teringat juga keadan hidup mereka yang  di khemah orang-orang pelarian. Ada yang tidak punya kemudahan asas dan ada yang tinggal dalam kesejukan atau kepanasan dan dalam  keadaan kelaparan. Sumbangan saya terlalu kecil dan semoga saya dapat berlepas diri di hadapan RabbulJalil di akhirat nanti. 
Mohon keampunan Mu ya Rabb....



Kawasan tempat khemah cantik sekali. Tetapi saya pasti ia tidak dapat menenggelamkan rasa tidak selesa kerana panas dan tidak ada kemudahan asas yang mencukupi. Mereka tidak boleh memasang kipas di dalam khemah, atau di mana-mana.




Teman saya di salah sebuah khemah.
Kami bersembang dengan beberapa mangsa banjir di situ 
mengenai makan minum dan lain-lain kemudahan, 
terutamanya persekolahan anak-anak. Semoga mereka dapat 
penempatan semula sebelum Ramadhan ini denagn harapan 
hidup harian mereka akan kembali seperti dahulu kala.
 Di dalam perjalanan seterusnya ke daerah Kota baru kami bermuhasabah diri jika kami diuji seperti ujian mereka di Kelantan dan tempat-tempat
 banjir yang lain  baru-baru ini. 

Semoga Allah melindungi....
Aamiin ya Rabb....


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails