"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, May 19, 2015

Mengenang budi Ustaz Abrar...


Ini Ustaz Abrar, kini Allahyarham Ustaz Abrar. Beliau meninggal muda 
setelah Allah sebabkan dengan sakit kanser.

Semasa saya di Bahagian Sumber Manusia, Kementerian Pendidikan,
Beliau di Jabatan Pendidikan Islam.
Kemudian beliau di lantik menjadi penolong Attache Pendidikan
 di Malaysian Student Departmrnt di negara Jordan.
Saya tidak banyak berinteraksi dengan beliau. 
Cuma semasa di Jordan bertugas rasmi,
 saya berhubungan dengannya kerana anak saya ingin mendaftar 
di mana satu University di sana.
Beliau banyak membantu dan memudahkan saya mendapatkan tempat 
anak saya di University Mu'tah. 

Anak saya dan pelajar-pelajar lain sukakannya kerana amat prihatin 
dengan kebajikan pelajar.
Saya senang hati selama mana beliau di sana. Malangnya beliau di salah tafsir
 tentang kegiatannya dengan pelajar. 
Saya mendapat tahu beliau diarah pulang.

Saya memahami kerja-kerja beliau. Selalu sahaja berhadapan
 dengan krisis yang sukar di tangani.Silap faham selalu berlaku kerana aktiviti pelajar di seberang laut ada berbagai rupa dan karenah.
 Pelajar dilarang berpolitik. Tetapi Kerajaan Malaysia membenarkan 
penubuhan Kelab UMNO. 
Maka sering ada pertelingkahan pendapat. 
Yang tidak bergabung dengan Kelab UMNO selalu sahaja disangka buruk. 
Maka kerana itulah Ustaz Abrar mungkin 
 tidak mendapat tempat di minda dan hati kepimpinan
kerana kurang berjaya menyatukan hati-hati pelajar.
Pada saya bukan Ustaz Abrar yang harus dipersalahkan.
 Pelajar-pelajar sudah matang
 dan bijak berfikir.

Itu yang saya rasai kerana saya bertanggungjawab
 mengenai naik pangkat dan tata tertib 
pegawai-pegawai di Bahagian Sumber manusia. 
Saya tahu apa yang rahsia dan apa yang nyata.
Tetapi saya telah bersara dahulu dan hanya dapat menyangka sahaja.
Tidak baik bersangka buruk. Semoga saya tidak terjebak dengan fitnah.

Apakan daya..... 
Kini Ustaz Abrar sudah tiada. Saya menghargai jasanya, 
yang rasmi dan yang peribadi. 
Beliau pegawai yang rajin dan berwibawa.
 Semoga Allah mengampuni dosa-dosanya dan menerima kerja-kerjanya 
sebagai sebahagian dari amal solehnya.
dan  semoga Allah menerima Ruhnya dan menempatkannya
 bersama-sama Ruh para Syuhada', Sidiqin dan Solihin.

Aamiin ya Rabb...

......

No comments:

Related Posts with Thumbnails