"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, May 1, 2015

Agenda ke Gua Musang......

Kelmarin saya di IJN. Esuknya pada 25 April saya bersama teteman dan seorang pelajar UKM menaiki ALPHAD pinjaman dengan riangnya memandu ke Gua Musang. Kami ada agenda di sana. Nanti akan saya  ceritakan. 






Buat sekarang  saya ingin kongsikan pengalaman bersantai sepanjang jalan. Mulanya saya bercerita pengalaman  di IJN yang membuat saya bimbang kemungkinan tidak selesa diperjalanan. Tetapi  teteman kata kita tawakal sahaja pada Allah yang maha Menentukan kerana kita ada tugas penting di Gua Musang yang telah kami rancangan beberapa minggu kebelakangan ini. Telah lama saya tidak ke negeri Kelantan dan musafir kali ini dekat sahaja tetapi tidak kurang seronoknya. Di pertengahan jalan pelajar Sarjana di UKM ini yang juga menjadi anak angkat kami memberi  penerangan perubahan-perubahan yang telah berlaku sejak lebih 10 tahun yang lalu. Dia anak Kelantan yang berasal dari Tanah Merah. Ada yang lapuran serious dan ada juga yang menjadi bahan lawak yang tidak putus-putus.

Itulah kehidupan dan itulah yang kita suka sebut sebagai pembangunan. Dalam kerseronokan bercerita dan gelak ketawa yang sederhana kami ingatakan diri kami juga mengenai erti pembangunan. Jangan nanti kita hebat dengan pembangunan fisikal, tetapi hati-hati menjadi bobrok tidak tentu haluan. Laluan ke Gua Musang agak lengang sahaja. Tidak ada kesesakan dan teman saya memandu sambil bercerita dan gelak ketawa.

Kami singgah ditepian jalan untuk membeli buah nangka yang amat murah harganya berbanding dengan Petaling Jaya. Suami saya teruja dan membeli hingga puas hatinya. Sambil itu kami suka menceriakan penjual kerana belian yang agak luarbiasa. Kami harus saling membantu untuk kebajikan bersama.


Di gerai buah nangka memilih dan merasa.

Kami berhenti membeli buah-buah tempatan yang sudah dijeruk.
 Ini termasuk jeruk buah petai dan tempoyak  durian.

Kami tiba di Gua Musang lebih kurang jam 3 petang dan kami terus sahaja ke rumah teman anak angkat kami di Kawasan Felda Ciku yang sudah beroperasi lebih 20 thun yang lalu. Kiranya itu seperti "Home Stay" yang percuma atas ehsan Tuan Rumah sekeluarga.

Rumah istimewa "Home Stay"

Hidangan istimewa setiap kali, mengikut budaya kampung yang mesra.

Gambar kenengan sekeluarga rumah "Home Stay" dan jiran tetangga.
Entah bila kami akan berkunjung ke sini lagi. 

Di kanan sekali En Mat yang berusaha memandu lawatan kami.

Maka apakah Agenda di Gua Musang yang ingin saya kongsikan di sini. Tunggu entry saya esuk pula. In sya Allah saya tunai janji segera. Semoga Allah memudahkan segalanya.

.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails