"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, May 12, 2015

Nikmat umur 68 @ 70





Ibarat pohon tua ini.....

Sudah amat tua dari rupa batangnya. Tetapi ia masih kuat mengharongi banjir besar di Kelantan dan Pantai Timur baru-baru ini. Ia tidak tumbang ! MasyaAllah......

Saya ambil foto ini semasa musafir saya ke Gua Musang dan Kota Bahru. Saya dan teteman berhenti minum di warung kecil di tepi jalan di bawah pohon ini di bandar Kuala Krai. 

Maka teringat umur saya seperti itu. Hari 12 Mei adalah hari lahir saya. Umur 68 @ 70 mengikut tahun Hijrah. Alhamdulilah...masih kesampaian hingga kini.

Amat tua......namun saya sentiasa berdoa mohon  semoga Allah menganugerah umur yang bermunafaat. Pohon ini masih berjasa. Rendang dan redup nyaman di bawahnya. Saya juga ingin berjasa semoga Allah  memberkati usaha saya. Kecil sahaja....semoga masih ada kederat dan kekuatan minda untuk terus mencuba dan bergantung harapan hanya padaNya.

Dalam al Quran Allah berfirman:
A005
Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu. Dan (ingatlah satu bukti lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan tumbuh-tumbuhan yang merecup tumbuh), dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai.
(Al-Hajj 22:5) |
Semoga umur tua saya bermunafaat, saya sihat dan tidak pelupa. Dan semoga Allah masih kurnia ruang dan peluang untuk berbakti kerana NYA semata-mata.


Subhanallh, Alhamdulilah, Allahuakbar.

No comments:

Related Posts with Thumbnails