"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, July 16, 2009

DARI EMBAH KE HUZAIFAH ...NIKMAT MENEMANI DAN MENJAGA ORANG TUA


Hari ini selepas sessi Tai chi Embah sambung berjalan cepat dengan seorang kawan sambil bercerita-cerita tentang exercise yang mana dalam Tai Chi yang baik untuk elak barah payudara 'breast cancer'. Cerita punya cerita, timbul kisah jaga orang tua dan masaalah-masaalah yang berkaitan dengannya. Antara nya ialah menjaga orang tua yang tidak upaya dan terpaksa terlantar di atas katil sahaja. Masaalah utama ialah mengelak luka disebelah belakang badan, iaitu timbul ruam kerana panas. Ia boleh menhidap "bed sore".

Dulu Embah ada pengalaman menjaga Mak Tua dan Tok Kulim, dan sesekali jaga Mak long di Kota Tinggi. Mak Tua berumur lebih 90 tahun. Walau pun terlantar dia tidak kena 'bed sore' sebab dia boleh berkalih dan pusing badan sendiri. Tok Kulim dan Mak Long umur lebih 80 tahun dan ada kesan 'bed sore' sebab dia tidak boleh memusingkan badan sendiri. Mujur Allah kurnia rezki lebih dan boleh beli tilam yang khas untuk tujuan mengelak bed sore ini, alhamdulilah. Jadi Embah pun beritahu kawan Emabah mengenainya sebab dia ada saudara yang sakit tua dan terlantar.Ramai juga orang yang tidak tahu ada tilam untuk kawal 'bed sore' ini.

Menjaga orang tua memerlukan kesabaran dan tugas ini lebih mudah kalau kita berniat ibadah dan memberikan kasih sayang yang sewajarnya. Embah betul-betul jaga Mak Tua  cuma selama setahun sebelum ia meninggal dunia. Sebelum itu tidak menjaga sepenuh masa kerana Embah masih kerja. Embah kemudian ambil keputusan untuk cuti setengah gaji kerana menjaga waris terdekat. Ofis Embah potong Gaji sebanyak RM 6,000/- sebulan. Ada kawan yang kata supaya ambil orang gaji dan nurse. Tidak perlu bayar sebanyak itu. Embah memang ambil 2 orang pembantu Indonesia. Embah kata pada kawan Embah, tidak sama kita  yang jaga banding dengan pembantu atau nurse yang jaga. Orang tua sangat sensitif dan dia lebih selesa kalau kita yang jaga.Orang tua tak pernah minta dijaga, kita mesti faham sendiri. Iras air mukanya kita tahu dia tenanag kalau kita ada di sebelahnya, baring dengannya dan urut-urut badannya.

Inilah pengalaman yang Embah nak kata pada Ujai. Orang tua bukan perlu dijaga sahaja. DIA PERLU DITEMANI. Dia seronok kita sembang-sembang. Dia tidak rasa kesunyian, malah dia tidak rasa takut. Embah tahu dia tak rasa takut sebab kalau Embah tidak ada disamping, dia suruh pembantu panggil. Embah sentiasa ada dirumah cuma kadang-kadang Emabh ada di atas berurusan dengan Tok Ayah.

Selain dari sembang-sembang Embah baca Quran. Mak Tua kurang pendengaran, jadi Embah buat macam 'loud speaker' dengan menggulong surat khabar dan letak dekat dengan telinganya.Baru dia boleh dengar. Bila penat Embah pun tertidur di sebelahnya. Kadang-kadang Pembantu yang tidur. Kebetulan Embah dapat pembantu yang rajin dan penyayang. Mak Tua sentiasa bersih. Embah kena buat dua orang untuk mandikan. Kita angkat Mak Tua  duduk dikerusi roda dan bawa ke bilik mandi. Pembantu guna sarong tangan bila mencuci najis Mak Tua. Emabah guna tangan sendiri. Pembantu itu tanya kenapa Embah tak guna sarong tangan. Embah kata dulu Mak Tua cuci Embah masa kecil-kecil dia tak guna sarong tangan pun. Jadi Embah pun tak guna. Pembantu Embah senyum saja. Dia Mak Kita. Tidak ada apa yang kotor.

Kemudian kita "solekan" Mak tua. Letak wangi-wangian dipakaiannya. Sebab itu pembantu pun seronok. Embah ada pembantu lain untuk masak dan kemas rumah. Jumlah RM6,000/- sebulan boleh dapat 6 orang pembantu senang-senang. Tapi tidak akan sama dengan kita buat sendiri.

Belaian kasih - Allah Yarham Mak Long, kakak sulung Embah
Embah kata jaga orang tua adalah satu nikmat, bukan saja cakap. Embah renong Mak Tua, ingat dulu masa kecil dan remaja kita kerja di bawah pokok getah, kita pergi mancing ikan, tangkap belut , tangkap belalang dan lain-lain. Kita terkejar-kejar kena hujan untuk cepat ambil cecair getah dikebun, semuanya ingat kembali. Bila kita dah berjaya, tak kan suruh pembantu jaga dia.

Mak Ram, kakak Embah, dia yang paling banyak jaga Mak Tua. Bila Mak Tua duduk dengan Embah, Mak Ram rayu pada Embah dia yang hendak jaga terus. Sebab dia kata seronok ada orang tua walau pun kerja bertambah. Emabah macam berebut dengan Mak Ram pulak nak jaga Mak Tua. Tapi sebab Embah yang bongsu, Mak Ram pun mengalah. Tapi Mak Ram selalu juga datang ke Kuala Lumpur tengok Mak tua. Dia kata tak seronok tak ada Mak Tua.Mak Su pun seperti Mak Ram. Mereka berdua yang banyak tengok Mak Tua.

Itulah nikmat menemani orang tua dipenghujung umurnya. Jika kita amati, Allah sebenarnya nak mendidik hati-hati kita menjaga orang tua. Bila kita bersabar kita dapat satu kurniaan nikmat yang orang lain tidak dapat kerana dia tidak mampu atau senghaja dia tidak mahu menjaga orang tua . Mereka tidak mengalami  keindahan sentuhan orang tua yang sudah tidak bermaya dalam menyatakan kasih sayangnya. Embah rasa orang yang tidak rapat dengan orang tua dan tidak menemani orang tua tidak dapat menghayati proses penuaan yang pasti setiap kita melaluinya kalau Allah panjangkan Umur.Proses penuaan adalah proses persediaan bertemu dengan Allah swt. Cuba kita fikir-fikirkan.

Bukan itu sahaja. Oleh kerana Mak Tua ada rasa tidak selesa dan doktor pun tak tahu nak buat macam mana, maka Embah bawa dia berjumpa "doktor tradisional", takut-takut  Mak Tua kena gangguan. Sebab bila kita Lemah, makhluk halus suka menggangu. Terutamanya bila umur kita semakin dekat dengan akhir hayat kita. Itu yang Embah diberi tahu oleh ustaz-ustaz yang berpengalaman. Ini semua Embah anggap sebagai Allah hendak memaklumkan kita betapa luasnya ilmu di dunia ini dan Allah pun kata kita kena ikhtiar kalau kita sakit. Tidak kira sakit apa sekalipu. Mendapat ilmu adalah juga satu nikmat dari Allah. Sebab kadang-kadang ilmu tidak diperolehi dari buku-buku sahaja.Cuma kita perlu pastikan ia tidak bercanggah dengan aqidah Islam.

Embah juga jaga Emak Tok Ayah. Kita selalu sebut Tok Kulim sebab nak bezakan dengan Tok PJ, iaitu ibu pada Tok Mak Anjang. Tok Kulim sebelum terlantar duduk dengan Embah. Cuma bezanya Tok Kulim pelupa dan cara kita menjaga nya berbeza. Lagi pula Tok Kulim sakit kencing Manis. Mak Tua tidak, cuma sakit tua semata-mata.

Yang jauh didekatkan, yang dekat dieratkan, yang erat dimesrakan - Keluarga Allah Yarham Tok Kulim sewaktu ulang tahun pertama Ujai

Embah cuba menambah ilmu mengenai sakit pelupa, iatu dari buku-buku yang agak boleh dipercayai dan juga dari internet. Terutamanya Embah cuba mempelajari bagaimana hendak mengendalikan karenah dan sensitiviti orang tua yang pelupa. Setengah orang kata itu penyakit "nyanyok". Embah lebih selesa sebut sakit pelupa sebab ia menjauhkan kita dari sifat prejudis pada orang-orang yang "nyanyok". Apabila kita menemani dan menjaga orang-orng yang pelupa kita harus sentiasa ingat supaya tidak menidakkan apa yang ia kata, sebab padanya itulah yang betul. Kita cuma cari laluan lain untuk mendapat kata sepakat jika kita hendak menyuruh ia berbuat sesuatu. Mithalnya jika ia tidak mahu mandi, jangan kata kalau tak mandi itu busuk dan sebagainya. Kita katakan kita kena mandi sebab nanti anak kesayangan nya akan datang, eluklah mandi. Atau guna lain-lain strateji yang membawa kesan positif.

Nikmat yang Allah bagi dalam menemani dan menjaga orang pelupa ialah kita dapat merenungi dan menghargai kurnia Allah yang paling mahal, iaitu otak dan sekali gos aqal kita. Betapa Allah mahu membezakan aqal yang sihat dan yang kurang sihat dan mahu menguji hambanya atas kekurangan-kekurangan yang ada. Seperti kurniaan Allah yang lain. Jangan kita sombong bongkak kalau kita cerdik pandai. Jangan kita meminggirkan, jauh sekali menghina, mereka yang kurang cerdik dan kurang pandai. Allah tidak memberi kurnia yang sama dan kerana itu Allah tidak menguji kita dengan cara yang sama. Jangan kita ambil aqal kita sebagai suatu yang sudah lumrahnya. Tidak, tidak boleh. No, do not take it for granted. Menjaga orang pelupa benar-benar menyedarkan Embah betapa Allah mahu Embah cepat-cepat menambah amal ibadah sebelum ilmu luput dari aqal. Namun kita perlu berdoa dan munajat agar kurniaan ini akan berpanjang dan memberi munafaat kepada kita dan kepada orang lain.

Menemani dan menjaga orang-orang tua mendidik kita untuk memahami sebenarnya erti berkongsi Rahmat Kurniaan Allah. Ini juga satu nikmat. Ramai manusia yang tidak faham apa itu perkongsian hidup. Kita amat berkira, walaupun dengan ibu bapa. Ramai antara kita yang berdampingan dengan orang tua, tetapi amat takut untuk menjadi tua. Hinggakan ada yang berdoa supaya janganlah tua nanti kita menyusahkan anak-anak. Embah kurang selesa mendengar doa-doa seperti itu sebab seolah-olah kita tidak redha menjaga ibu bapa kita. Seolah-olah menjaga mereka itu suatu bebanan dan kerana itulah kita tak mahu anak kita terbeban dengan kita. Cuba kita biasakan berfikir bahawa kita bukan menjaga sahaja, tetapi kita menemani mereka, dan kita meraikan mereka. Maka mungkin kita ubah doa kita, Ya Allah jadikanlah hubungan ku dengan orang tua ku terutama di akhir-akhir hayat mereka ini suatu nikmat hidup bagi ku dan bagi mereka. Jadikanlah saat-saat ini suatu yang menimbulkan keriangan yang berpanjanan dan nikmat ini juga diwarisi oleh anak-anak ku, kerana aku tahu tiada yang Engkau jadikan di muka bumi ini sesuatu yang sia-sia.

Itu saja Ujai. Cuba fahami apa yang Embah kata. Wa allahua'lam.

2 comments:

noraini said...

alhamdulillah been reading your blog. productive ya...l am running for time nak menulis tak sempat. 4 dayas anak demam suspect h1n1. nak menulis juga tajuk tu tapi belum sempat. I like your article on jaga orang tua. i think you are privileged. tak sia-sia invest rm6,000 sebulan kerana konsep 'bir walidain' iaitu berbuat baik kepada kedua ibu bapa besar ganjarannya. i hope more people read your stories. salam

ngasobahseliman said...

am glad you like what I write. I hope my grandchildren will like it too and take some points home.

Related Posts with Thumbnails