"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, July 27, 2009

Pakatan Kebajikan Islam (PAKATAN) Kg. Tunku -MELIHAT JAUH


Hari Ahad 26 Ogos PAKATAN, sebuah badan NGO, telah mengadakan Mesyuarat Agongnya yang ke 38 sejak penubuhannya.

Saya ingin mengucapkan tahniah kepada Yang Di Pertua dan ahli-ahli jawatankuasanya yang berkerja kuat untuk memastikan PAKATAN terus relevan kerana ada fungsi yang terpenting, iaitu pendidikan anak-anak dalam Din Islam. Ia menyenggara kelas Tadika Islam dan Kelas Fardu Ain dengan kerjasama JAIS. Saya pernah menjadi Setiausaha Kehormatnya dari 2004-2006 dan sedikit sebanyak saya memahami masaalah-masaalah yang mesti dilalui kerana peruntukan kewangan yang terhad dan banyak aktiviti yang perlu dilaksana. Kebanyakan ahli Jawatankuasa adalah ex-civil servant dan ada yang agak senior dalam jawatan dahulunya..

Dalam mesyuarat pada hari itu Jawatankuasa telah membentangkan proposal untuk membangunkan semula kompleks PAKATAN yang dikenali sebagai Balai Islam yang juga berfungsi sebagai Masjid. Tetapi sekarang Masjid Baru telah dibina dan Balai Islam adalah untuk Pendidikan Islam dan Kebajikan Am.

Dalam proposal tersebut Jawatankuasa telah telah menunjukkan pespektif arkitecture yang mengambil kira keperluan yang ada dan menambah apa-apa jua yang perlu . Tinggi bangunan itu ialah 3 tingkat sahaja atas tanah yang lebih kurang setengah ekar, (tak silap saya).

Saya tidak mengambil perhatian atas butiran terperinci, kerana saya sudah berfikiran bahawa proposal itu amat konservatif, memandangkan tanah adalah asset termahal dan apa jua yang kita ingin bangunkan perlulah mengambil kira pembangunan masa depan. Masa depan di sini bukan hanya bermaksud sepuluh tahun atau dua puluh tahun tetapi mungkin 50 tahun. atau mungkin lebih. Balai Islam yang ada sekarang pun sudah hampir 40 tahun. Berhampiran dengan Balai Islam pun rumah-rumah yang berhadapan dengan jalan utama yang semakin hari semakin sibuk sudah mula dibina semula untuk premis perniagaan. Pastinya mereka telah mendapat kelulusan dari pihak yang berkenaan. Saya percaya lama-kelamaan ia akan menjadi seperti rumah-rumah di Jalan Maarof, di Bangsar sana. Dan selepas itu mungkin menjadi seperti Kg. Baru di Kala Lumpur.

Isunya di sini bukan untuk berangan-angan Mat Jenin kalau hendak membina bangunan 10 tingkat seperti dicadangkan oleh seorang ahli. Tetapi isunya ialah kita mesti berfikiran "futuristic". Kalau bukan kita yang berfikir generasi yang mewarisi kawasan tersebut mungkin tidak mendapat munafaatnya. Sudah tentu bangunan 10 tingkat memerlukan pembiayaan yang amat tinggi bagi sebuah NGO untuk menanggongnya. Tapi sekarang ini ada berbagai cara "financing" yang boleh ditinjau. Kalau kita kurang mahir kita dapatkan ahli yang mahir atau anak-anak ahli yang kebanyakannya menjadi berbagai professional.

Apa yang saya hendak tekankan di sini ialah "our creative thinking must be expanded" kerana kita NGO dan bukan badan kerajaan. Sudah sampai masanya, mungkin "long overdue" untuk jangan sentiasa "defensive" dalam pendekatan kita dengan mengatakan bahawa kita ada building by-laws yang perlu dipatuhi. Tetapi bukankah undang-undang dan peraturan-peraturan tersebut boleh kita tukar. Pasti ada cara untuk menukarnya. Lihat saja pembinaan sebuah kondominium sederhana berdekatan dengan Kg Tunku yang telah dibina hampir dengan 'high tension wire' yang saya diberi tahu ia membahayakan keselamatan dan kesihatan. Bukanlah kita hendak meniru perbuatan yang tidak sempurna, tetapi kita perlu tinjau jauh-jauh akan berbagai kemungkinan yang ada dihadapan kita. "NO PAIN NO GAIN". Anak-anak kita sekarang kita bina untuk jadi "ULULALBAB". Maka kita walaupun sudah menjangkau umur warga Emas kita masih berkemampuan untuk memulakan diri kita. Allah menilai kita dari usaha kita bukan hasilnya. Kalau pun kita dijemput Allah sebelum projek ini bermula, insyaAllah kita mendapat pahlanya seolah-olah kita yang menyempurnakannya. Itulah 'TEAM WORK" dalam Islam. Sama seperti kita membantu pejuang-pejuang Islam berperang di Bumi Jihad, terutamanya di Plaestin, kita dijanjikan pahala yang serupa walaupun kita hanya mengumpul dana untuk kita hantar kepada mereka.

PANDANGAN YANG JAUH, SEJAUH MUNGKIN

Saya sebenarnya mengingatkan diri saya supaya tidak terbelenggu dengan peraturan- peraturan yang tidak lagi memberi munafat. Sejak saya berkerja dahulu saya lebih suka memikirkan perubahan-perubahan jangka panjang. Sebab itu Boss no. 1 saya semasa saya bersara dia mengakui bahawa saya ada idea tapi dia terpakasa "meneutralize" saya kerana tidak selari dengan dasar dan peraturan yang ada. Dan saya pun tidak dinaikkan pangkat seperti rakan-rakan saya. Tetapi saya redha atas tindakan itu kerana setiap pejuang semestinya melalui jalan-jalan yang sukar. Dan saya tetap berpegang bahawa hanya peraturan dan hukum -hukum Allah yang tidak boleh di tukar ganti. Kalau kita dikatakan bodoh dan tidak realistik dalam pemikiran kita, tak apa. Sebab jika kita lihat di dunia industri dan perniagaan ia mungkin bermula dan idea yang semcam bodoh. Tetapi kalau dihalusi dan dihalusi, dan memohon pertolongan Allah, saya yakin yang terbaik akan dapat dihasilkan. Mungkin bukan untuk kita tapi untuk generasi akan datang.

Akir kata saya mohon maaf jika menyinggung mana-mana pihak yang membaca blog saya. Dan saya pun sentiasa memohon ampun pada Allah atas segala kelemahan saya. Ustaz saya mengatakan : "Hidup itu nikmat, Mati pun nikmat. Pada mereka yang sentiasa bertaubat".

Wallahua'lam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails