"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, July 29, 2009

mencari "space and time" untuk diri.


Rata-rata kita manusia merindui waktu-waktu ketenanagan untuk hati dan untuk minda. Dan selalu kita menggambarkan dalam fikiran kita tempat-tempat yang indah yang kita rasa dapat memberi kita suasana syahdu, seolah-olah kita tidak perlu mengingati apa masaalah kita dan masalah lain yang ada di sekeliling kita dan kita tidak perlu memikirkan apa yang kita perlu buat untuk esuk hari. Kita akan mencari detik waktu (moments) yang kita gambarkan dapat merangkul diri kita untuk berada dalam suasana seolah-olah kita terapung dalam ketenangan yang tidak akan menemui tepian.

Tetapi kita lupa berfikir dan bertanya apa sebenarnya perisian hati itu? Apa sebenarnya erti ketenanagan? Apakah benar kita sebenar-benarnya boleh melarikan diri dari kenyataan hidup, walau sedetik, sejenak atau sesaat. Adakah yang kita mahu dan yang kita cari ini sebenar-benarnya adalah diangan-angan semata-mata kerana hidup ini buka seperti yang kita idamkan. Ia bukan impian, dan ia bukan sesuatu yang boleh dipercaturkan. Hanyalah dalam fikiran kita, kita akan membayangkan detik-detik yang mengembirakan bersama orang-orang tersayang, anak, suami, isteri, kekasih atau siapa jua. Kita semacam merindui detik waktu ini dan mahu mengabdikan dalam kehidupan kita.

Tetapi jangan hairan. Kadangkala kita seperti boleh menemui detik dan saat ini. Biasanya bila kita bersaorangan dan kita duduk di tempat yang redup nyaman. Dan biasanya juga tempat ini sunyi dan tidak ada orang. Kemudian kita akan duduk melihat jauh-jauh sambil mengecap nikmat meminum secawan teh atau kopi dan sedikit makan ringan. Disamping kita sebuah buku yang kita memang mencari masa untuk membacanya. Ahh.........................sungguh nikmat dan tenang.

Dahulu saya pun begitu. Dalam masa muda saya, saya akan cari "some space of my own and some time of my own".Macam apa yang saya sebut di atas tadi. Mencari ketenangan dan menikmati keindahan. Tetapi sekarang ini saya rasa itu adalah satu penipuan oleh minda kita dan satu penipuan oleh pemikiran kita yang amat dipengaruhi oleh gaya hidup Barat yang tidak melihat hidup ini sebagai satu proses pengabdian diri pada Allah swt. "Space and time belongs to Allah and Allah alone." Ia cuma dipinjamkan kepada kita untuk seketika sahaja. Dia akan ambil balik sama ada kita setuju atau tidak, sama ada kita sudah puas atau belum puas 'menikmatinya'. Dalam jiwa seorang mukmin tidak sepatutnya ia kosong dari mensyukuri nikmat Allah. Senang itu nikmat, susah pun nikamat. Sihat itu nikmat, sakit pun nikmat. Tiada masaalah itu nikmat, ada masaalah pun nikmat. Asalkan sahaja kita tahu tugasan kita pada Allah, asalkan sahaja kita pegang teguh pada Tauhid dan kita hanya buat apa yang Dia suruh dan tinggal apa yang Dia larang. Kita disuruh menjadi khalifah mengimarahkan bumi ini. Mana ada masa untuk 'menyendiri dan bermimpi'.Kita menyendiri untuk bermunajat pada Allah untuk zikrullah. Walaubagaimanapun zikrullah secara menyendiri bukan yang terbaik sekali. Kita mesti faham halus-halus erti zikrullah. Kita membanting tulang empat kerat berkerja untuk mengimarahkan bumi adalah zikrullah. Kita contohi perilaku Ululalbab yang disebut dalam al Quran. Maka tidak lah kita kebingungan mencari 'space and time' untuk diri.

Semua ciptaan Allah bezikir padaNya - caranya hanya Allah yang maha mengetahui.

wallahua'lam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails