"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, October 22, 2015

Tanam pisang lebih baik?.....







Saya rasa amat penat dan kecewa mendengari karenah politik hari ini dan rasa pening memerhati jentera kerajaan bertindak seperti tidak bermaya dalam menangani masaalah yang ada. Rakyat seperti tidak dipedulikan.......
Namun saya yakin Allah sentiasa memerhati dan semoga saya bukan dari golongan orang yang berputus asa. 


Nilai duit Ringgit menjadi semakin kecil dan saya khuatir tidak lama lagi saya mestilah berbuat sesuatu untuk menampung kos perbelanjaan keluarga yang makin bertambah. Maka saya kata pada suami saya mungkin sudah sampai masanya kita jangan lagha bercerita politik dan berbincang hal kepimpinan yang tidak lagi meyakinkan kita dalam serba serbi. Kita rakyat biasa tidak banyak pilihan dan harus bersabar dan berusaha semampu mungkin untuk membuat perubahan.

Ujian Allah datang dalam berbagai rupa. "Kehilangan" harta negara yang belum ditentukan di Mahkamah Civil mungkin juga satu ujian bagi Rakyat. Semoga kesabaran rakyat akan berterusan dan negara tidak ditimpa musibah. Semoga Allah gantikan kesemuanya dengan sesuatu yang lebih baik.

Sementara itu.....Jom kita usaha tanam pisang untuk selesai masaalah ekonomi keluarga. Tanah pusaka cukup untuk memulakan usaha sendirian. Jangan biarkan tanah jadi belukar dan tidak berhasil. Sudah sampai masanya kita mengambil satu tindakan yang insyaAllah dapat membantu ekonomi keluarga termasuk keluarga besar.


Maka minggu lepas suami dan saya dan kekawan rapat menaiki Alphad pergi ke Kedah untuk melihat kemungkinan dapat menjadikan tanah pusaka di kampung Selama Kedah di terokai untuk menanam pisang. Seorang anak muda yang minat dengan hal-hal pokok dan tanaman ikut sama. Dia pelajar dibidang botany yang hampir menyelesaikan pengajiannya diperingkat Sarjana. Diharapkan dia dapat membantu usaha tanam pisang ini sebaik yang mungkin.









Foto-foto di atas adalah antara lokasi tanah yang boleh di bangunkan. Ini bukan usaha yang mudah. Kami harus meyakinkan Syarikat keluarga yang berpotensi untuk membantu kami terutamanya dari segi kewangan. 

Kata kunci kami ialah "mesti usaha". Jangan duduk sahaja dan mengharapkan pihak kerajaan membantu rakyat. Saya sebagai rakyat pun sudah mula rasa bahawa kepimpinan kita sekarang tidak cukup kepedulian untuk membela rakyat. Kita harus berusaha sendiri. Dalam hidup kita ini Allah menganugerah intelek dan Allah menganugerah pilihan disamping Allah menurunkan ujian. Maka kita harus sentiasa muhasabah diri.

Lawatan yang di buat ke tapak merupakan langkah awal. Semoga Allah membuka jalan dan menurunkan pertolongan. Membiarkan tanah tanpa apa-apa usaha pun bukan sikap yang bijak. Mungkin berdosa kerana pembaziran sumber yang sudah Allah kurnia.

Disamping tanam pisang kami juga sedang melihat kemungkinan mempelbagai tanaman. Semoga usaha ini membawa barokah. In sya Allah saya sambung cerita ini apabila sudah menampakan kemajuan. Doakan kami demi kesejahteraan ummah.......


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails