"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, October 30, 2015

Biarkan dia makan.....






Hampir setiap pagi Jumaat setelah solat Subuh dan sessi tazkirah, suami saya akan bersama-sama teman masjid pergi minum pagi di restoran yang digemari. Kekadang saya ikut kerana itu lebih mudah bagi saya walaupun saya berseorangan. Suami saya kini berumur 68 tahun. Ia sering teringatkan ayah yang telah meninggalkan kami ketika umurnya 69 tahun.

"Abang hanya ada setahun lagi kalau ikut umur Ayah." Sering ia berkata terutamanya bila masa hendak makan. Ayah mertua saya selalu berkata: "Jangan larang ayah makan. Biar mati makan, jangan mati tak makan...". Ayah suka melawak.....

Ayah saya punya penyakit diabetis. Juga suami saya. Perangai makanya tidak jauh beza denagan ayahnya. Saya hanya mampu senyum dan sering saya kata: "Kita mati bukan kerana sakit. Tiba masanya , akan pergi juga kita. Yang penting kita jangan sesuka hati melanggar sunnatullah. Kita harus ikhtiar untuk sihat, walaupun akhirnya hidup dan mati itu ketentuan Allah. 

Mudah bagi saya berkata, tetapi selalu juga saya sendiri kecundang untuk berdisiplin dalam hal makan. Saya juga ada penyakit tiga serangkai. Bila duduk seorang diri sering saya memikirkan kematian.....

Bapak saya meninggal dunia dalam umur hampir 100 tahun, kata emak saya. Ketika itu saya berumur 16 tahun. Oleh kerana saya bongsu, maka jarang sekali atau tidak pernah saya dibawa berunding dalam hal-hal kesihatan keluarga. Cuma saya terpaku dengan ingatan bahawa agenda makan bukan suatu yang penting dalam keluarga saya. Makan mengikut seadanya. 

Emak saya meninggal dunia tahu 2004 ketika umurnya saya kira lebih kurang 95 tahun. Ia tiada penyakit kronik, semata-mata sakit tua. Tetapi saya tidak mewarisi kesihatan seperti itu. Emak saya tidak sering ke Doktor dan menjaganya di umur tua amat mudah. Allah maha Mengasihani. Alhamdulilah.

Melihat sejarah ini, suami saya kata ia akan pergi dahulu. Saya hanya senyum lebar kerana pada saya hidup dan mati itu hak mutlak Allah yang maha Pencipta dan maha Bijaksana. Kita hanya perlu bersabar, bersyukur, berikhtiar dan berdoa. Semoga Allah kurnia khusnul khatimah. Selain itu saya hanya suka berbisik padaNYA apa yang ada nun jauh di lubuk hati saya. Itu rahsia saya denganNYA., Allah yang maha Berkuasa atas segala sesuatu.....

Mohon keampunan Mu ya Rabb...Mohon kasih sayang Mu ya Rabb...
Mohon Syurga Firdaus Mu ya Rabb bersama semua yang aku kasih dan cinta......
Dengan Rahmat Mu jua ya Rabb....

Aamiin...


.....

2 comments:

el said...

Aamiiinnnn.... Semoga kita mendapat husnul khatimah

el said...

Aamiiinnnn.... Semoga kita mendapat husnul khatimah

Related Posts with Thumbnails