"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, May 27, 2009

bertemu jalan buntu

Maseh teringat ketika remaja dulu.Setengah abad jauh berlalu tapi masih ku ingat. Hati terlonjak-lonjak untuk mendapat kebebasan berfikir dan bertindak bila saja lulus periksa dan tamat sekolah. Apa jua masaalah yang dilalui semacam mudah diatasi. Keputusan peperiksaan tingkatan lima bukan baik benar. Tapi dapat ke tingkatan enam dan kemudian ke University. Semacam satu mimpi dapat sampai keperingkat itu. Bukan tidak ada masaalah ketika itu. Ada pilihan untuk keluar negara atau ke university tempatan. Tanpa berfikir panjang aku telah memilih luar negara tanpa tahu apa masaalah yang akan dipikul. Tidak ada kaunseling ketika itu. Nyata kemampuan ku tidak dapat menangani masaalah yang ada. Kursus yang dipilih tidak menepati keterampilan yang ada. Ini di Amerika Syarikat dengan sistem pendidikan yang liberal.

Untuk memendekan cerita aku pulang tanpa membawa Ijazah selepas setahun di sana. Ini masaalah besar ketika itu. Walaupun aku ada pilihan untuk terus mencuba di US, tapi aku pilih balik. Jika mengimbas kembali kadang kala terfikir kenapa mengaku kalah sebelum mencuba bermati-matian. Ego agak tergeser juga dan bila masuk ke uNiversity Malaya pula setahun lepas itu ramai yang bertanya kenapa dua tahun terlambat. Coverline yang diguna waktu itu " I married a sailor, lived in the US for a while but decided to give up". Tidak ada siapa yang percaya tapi itulah ceritanya.

Ketika itu yang dibawa pulang hanyalah pengalaman dan apa yang kita katakan sekarang "people's skill". Ketika itu tidak duduk dengan orang Melayu sebab sangat kurang orang Melayu. Kalau bercakap orang tak tengok muka pasti ingat yang bercakap itu orang Amerika. Tapi sekarang sudah tidak ada keterampilan itu. Jauh jadi luntur.

Apa yang hendak dikatakan di sini ialah ketika itu seperti tidak ada jalan buntu. Seperti ada penyelesaian pada setiap masaalah. Mungkin kerana sudah berlalu begitu lama maka sudah tidak rasa kepahitan membuat pilihan-pilihan untuk meneruskan kehidupan. Ketika itu Ilmu agama amat kurang sekali. Hanya tahu minta ibu berdoa. Sendiri pun berdoa juga tetapi hanya Allah yang tahu.

Dewasa ini, impian yang diidam-idakam ketika remaja dulu untuk mendapat kebebasan berfikir dan bertindak sebenarnya bukanlah suatu yang sentiasa menyeronokkan. Kalau dulu kita hanya berfikir sehala atau paling baik dua hala dalam usaha menyelesaikan masaalah, sekarang ini kita tahu kita kena fikir banyak-banyak hala dan fikir dalam keadaan tenang-tenang. Itu yang selalu dinasihatkan pada kita. Tetapi semua ini lebih muda untuk berbicara. Sebab orang tua-tua kata lidah tidak bertulang.

Jadi apakah penyelesaian bila bertemu jalan buntu. Kalau kata orang alim-alim atau ustaz-ustaz jawapan nya mudah. Banyakkan munajat dan doa. Tapi prerequiste nya ialah ilmu dari al Quran dan hadith. Buat yang disuruh dan tinggal yang dilarang supaya pertolongan Allah jadi hampir. Kata Ustaz Iman dan Taqwa. Kalau kita dalam kesusahan dan menemui jalan buntu, antaranya ialah doa Nabi Yunos ketika dalam mulut ikan. Juga bahagian akhir ayat 44 surah Al Mukminun. "Aku serah bulat-bulat urusan ku pada Allah. Sesungguhnya Allah maha melihat akan keadaan hamba-hambanya". Hanya seNya Allah yang maha mengetahui.



No comments:

Related Posts with Thumbnails