"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, May 3, 2009

.......bicara sambungan dari Emabah ke Huzaifah

Semalam di Port Dickson Embah tengok Ujai telah melangkah setapak lagi dalam kematangan minda. Ujai baru berumur 3 tahun 7 bulan tetapi tak nak berpisah dengan Akif. Mesti naik satu kereta. Betul-betul Ujai nangis. Embah tak sangka ujai dah mula ada semangat kita bersatu kita bersama, dalam apa keadaan sekali pun.Nak minum pagi pun Ujai cari ayah dan ibu.Dah jumpa baru nampak lega. Semoga kematangan ini berterusan kerana ini adala bibit kekuatan bertindak.

Untuk ada kekuatan dalam perjuangan kita harus mempunyai perasaan kasih sayang yang kuat, dan komitmen yang luar biasa. Setengah orang kata "we must have passion".Sikap ini boleh membuat kita FOKUS kepada objektif yang kita nak capai. KIta tidak akan rasa meraba-raba dalam memilih tindakan mana yang lebih baik untuk mencapai sesuatu.

Ujai masih terlalu muda untuk faham ini. Jadi Emabah tulis supaya dewasa nanti Ujai boleh baca. Betul tak yang Embah kata ini.Embah teringat pesanan seorang pejuang Palestin yang datang ke Kuala Lumpur tahun lepas dan dia berbicara tentang bagaimana kita boleh terus berjuang untuk membebaskan Palestin dan Masjid Al Aqsa. "We must stay focus" Komitmen untuk membebaskan Al Aqsa adalah sama seperti komitmen solat, puasa dan sebagainya. Sebab isu al Aqsa disebut nayata dalam Al Quran. Kalau kita tidak ada komitmen ini, kita pasti senang putus asa.

Satu elemen penting dalam sikap sesaorang yang komited dalam perjuangan ialah TIDAK MENANGGUH KERJA. Masa adalah fakta penting dalam apa jua, terutama dalam perjuangan menegakkan kebenaran Allah. Antara dorongan untuk tidak menanguh kerja ialah kita harus YAKIN PADA KEMAMPUAN KITA. Kita jangan membanding kebolehan kita dengan kebolehan orang lain. Kalau kita membanding sesuatu yang kita tidak jelas takut-takut nanti kita terperangkap dalam SINDROM MANGSA (victim syndrome). Ini amat bahaya kerana ia pasti melemahkan semangat dan akan membuat pemikiran kita kabur dan suka bersikap "apologectic", iaitu cepat memaafkan diri jika menemui kegagalan.

Apabila kita bertemu dengan masaalah jangan cepat menhukum, "do not be judgemental too soon".Semua manusia berbeza. Oleh itu kita jangan suka membanding diri kita dengan orang lain denga tanpa sebab. Takut sikap suka membanding-banding dalam hal yang tidak perlu akan merugikan kita. Kita hendaklah yakin pada keistimewaan yang ada dalam diri kita. Kita bina keistimewaan ini. Kalau kita suka membanding, takut nanti keistimewaan ini nampak kecil dihati dan taku ia akan runtuh sebelum kita dapat membinanya.

Seperkara lagi ialh kita mesti yakin pada kekuatan yang ada pada diri kita, zahir dan batin. Yang lebih penting di sini ialah kekuatan batin dapat memperkuat kekuatan Zahir. Inilah yang istimewa pada diri seorang Muslim dan Mukmin. Kalau kita agak ragu mengenal pasti dimana kekuatan kita sebenarnya, maka kita mesti berani mencuba. Tiap-tiap kegagalan dalam percubaan itu adalah lebih baik daripada berfikir kosong dan berdiam diri. Dan kita harus mencuba berulang-ulang. "Practice makes Perfect". Dan apabila hasil kejayaan sudah mula nampak kita mesti meneruskan tanpa berhenti. "Do not Rest on your Laurels". Takut ini memerangkap diri sendiri.Kita harus mencapai sesuatu yang mesti boleh dikekalkan, (must be sustainable).

Hingga di sini dulu. Nanti Emabah sambung lain. Cuma Embah nak turunkan dibawah ini beberapa kunci kejayaan yang sekarang terfikir:
  • Lihat sekeliling dan kita bina keinginan positif yang ada pada diri kita.Keinginan ini mungkin timbul dari dalaman dan mungkin timbul dari luaran. Harus rajin memerhati dengan minda dan hati.
  • Berazam untuk menambah ilmu pengetahuan. Pastikan setiap hari kita tambah satu maklumat baru.
  • Apabila sudah ada maklumat, jangan simpan sahaja. kita berusaha melaksana maklumat itu.
  • Kita mesti harus sentiasa optimis dalam segala usaha kita. Kita bersabar kerana Allah telah berjanji baha Allah adalah bersam dengan orang-orang yang bersabar.
  • Sentiasa bayangkan akan Pertolongan Allah pasti sampai.
  • Buat perkara yang baik setiap hari. Kalau berdakwah yang khusus, jangan berhenti walau sejenak. Semasa berhenti itulah musuh kita Syaitan akan memasuki diri.
  • Sikap berdisiplin amat penting dan kita mesti berusaha secara konsisten. Usaha kita mesti berterusan. Kalau 'jatuh' bangun balik.
  • Juga penting kita mesti ANJAL dalam melaksanakan sesuatu. Jangan mudah prejudice. Cari jalan-jalan alternatif.
  • Apabila kita bercakap dengan sesaorang, kita harus ingat agar kita becakap dengan mengambil kira kemampun orang itu. Jangan kita hairan diri sendiri sahaja.




No comments:

Related Posts with Thumbnails