"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, May 28, 2009

Luhurnya Tekad

Dalam kepenatan setelah sessi Tai Chi awal pagi tadi, sempat juga mendengar radio IKIM. Ia sedang berbincang tentang perjuangan tentera dan pahlawan-pahlawan kita dalam mempertahankan negara. Syabas dan tahniah pada angkatan tentera kita.

Tetapi dalam celah-celah "kebanggaan" itu teringat pulak prinsip-prinsip perjuangan dalam Islam, terutamanya dalam hal-hal peperangan. Islam bukan agama pedang, walaupun ada gambar pedang dibendera Arab Saudi. Islam berperang jika ia diperangi, jika ia dianiaya dan jika tanah airnya digugat dirampas. Dalam Islam Allah membenarkan bunuh membunuh, tetapi ada had-hadnya seperti bukan wanita, kanak-kanak dan siapa jua yang dilindungi undang-undang.

Pagi tadi dalam radio ikim ada seorang penulis yang mencatat sejarah salah seorang pejuang yang membunuh 7 orang komunis. Katanya ini adalah sebagai membalas dendam kerana setahun sebelum itu seramai 7 orang rakannya dibunuh oleh komunis. Barang diingat kata Ustaz, dalam Islam membunuh, walaupun dalam peperangan bukan atas dasar "balas dendam". Walauapa jua sekalipun membunuh mesti atas dasar "kerana Allah" semata-mata.

Ada satu kisah dalam hadith di mana Sayidina Ali telah dapat menundukan seorang musuh dan sudah boleh membunuhnya tetapi sebelum sempat dia berbuat demikian musuh itu telah meludahnya ke arah muka. Sayidina Ali Amat marah dan melepaskannya. Terkejut musuh itu. Sayidina Ali kata "aku tidak akan membunuh kerana kemarahan aku tadi. Aku akan membunuh semata-mata kerana Allah" Begitu tinggi KELUHURAN TEKAD nya. (Kisah hadith ini secara terperinci boleh disemak dalam kitab.)

Mungkin dalam hal-hal seperti ini ada suatu pihak yang mentarbiah pejuang-pejuang kita supaya jangan tersalah "NIAT". Takut-takut usaha dan pengorbanan kita jadi sia-sia. Ini adalah satu pandangan sahaja, kerana Allah sahaja yang maha melihat dan maha mengetahui hati-hati hambanya.




No comments:

Related Posts with Thumbnails