"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, May 11, 2009

tikus - jangan diingat tiada gunanya

Kalau kita ditanya orang,"are you smater than the rat?" Rasanya pasti kita akan berkata, "apalah punya soalan" Tidak mungkin tikus lebih pintar dari kita.

Teringat nak cerita pasal tikus sebab dirumah tiba-tiba ada tikus. Agaknya datang dari kawasan yang dahulunya kosong tetapi sekarang sudah dibina kondominium separa mewah. Tikus sudah tidak ada tempat mencari makan Sebab itu tikus-tikus itu meluru kerumah-rumah orang berdekatan.Teringat macam duduk kawasan orang-orang pelarian semacam di Dafur, Sri Langka dan sepertinya.Bayangkan di Petaling Jaya duduk "bersama" tikus.

Berbalik kita pada soalan "are you smater than the rat". Ada satu kajian dibuat di mana saekor tikus dikurung hingga lapar. Berhampiran dengannya di letak sebuah kotak yang dibentuk seperti lubang 'pigeon hole'.Dalam salah sebuah lubang diletak makanan. Apabila dibuka kurungan tikus, ia akan meluru keluar mencari makanan itu dengan menghidu hingga betul-betul dapat makanan dalam lubang. Kemudian tikus dikurung lagi. Untuk beberapa kali makanan di letak dalam lubang yang sama dan tikus diperhatikan terus meluru kelubang itu tanpa menghidu apa-apa. Pada kali yang keenam , makanan ditrukar ke lubang yang lain. Bila tikus dilepas keluar ia akan menuju kelubang yang pertama tadi. Tapi bila didapati tidak ada makanan, ia akan terus menghidu laubang-lubang yang lain sampai jumapa makanan di lubang yang baru. Tikus tidak termenung dulu atau berhenti sejenak. Ia terus meluru mencari-cari.

Cuba lihat diri kita, manusia. Kebanyakkan kita bila kita sudah terbiasa dengan sesuatu kebiasaan 'routine' dan satu hari routine itu diubah atau berubah, manusia akan terhenti dan mula berfikir mengapa perkara yang dia sudah biasa kini bertukar. Dia biasanya akan rasa kecewa atau marah dan akan berdiri di tempat itu beberapa kita, mungkin beberapa hari, mengikut keadaan.

Contoh yang mudah: Kalau kita biasa menjemput isteri jam 5 petang di depan kedai mamak, kita sudah selesa dengan peraturan itu dan jika satu hari isteri lambat, ia akan tunggu juga. Dia akan memikirkan sebab-sebab isteri lambat etc etc. Dia tidak akan terus cari isteri. Bila dah agak lama sangat hingga jam 7 mungkin, baru dia pergi cari isterinya. Masa 2 jam telah terbuang sia-sia.

Dalam senario yang lain, banyak terdapat kita selalu lambat membuat tindakan baru. Kita banyak bergantung pada pengalaman. Walhal bukan semua pengalaman itu suatu yang positive. Bila kita lihat balik perihal tikus tadi, ia tidak berhenti. Ia terus bertindak. Dengan cara ini penyelesaian lebih cepat tercapai. Cuba kita fikirkan sekali lagi "kita pintar atau tikus lebih pintar"


No comments:

Related Posts with Thumbnails