"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, May 5, 2009

THE NOTION OF "IBU TIRI / MAK TIRI"

Coretan kisah ibu tiri/mak tiri mengimbas kembali cerita lagenda Bawang Merah / Bawang Putih.Apabila cerita ini dilayar peral atau dikaca talivision, ramai yang terpaku melihatnya. Rata- rata ramai yang akan menerapkan isi cerita dengan apa yang mereka tahu kisah benar yang dilalui oleh ramai anak yang terus mendewasa. Rata-rata juga empathy dan simpati akan di berikan kepada anak tiri dan cemohan kepada ibu tiri. Hinggakan timbul pepatah melayu atau peribahasa Melayu "jangan menanak-tirikan atau dianak-tirikan"

Sejauh yang di ketahui tidak ada lagi cerita yang dipaparkan kepada masyarakat ramai kisah atau tanggapan yang sebaliknya. Tidak ada kata-kata yang menaikan moral seorang ibu tiri, tidak ada kata-kata manis dan penghargaan padanya.

Kenapa dan mengapa agaknya demikian. Belum lagi bertemu satu kenyataan atau penulisan yang menjunjung martabat status ibu tiri. Belum ada lagi pembelaan terhadap kedudukan seorang ibu tiri. Jangankan dari orang -orang yang tidak berkaitan, dari seorang suami yang berkaitan terus denga hal ini pun tiada apa-apa pendirian yang berani diketengahkan. Kenapa juga agaknya sang suami demikian. Adakah itu satu bentuk 'defence mechenism' bagi dirinya atau senghaja ia mahu menyembunyikan rasa sesalnya atu rasa malunya. Belum ada seorang sang suami yang mahu tampil ke hadapan untuk membuat suatu pembenaran dan suatu pembelaan.

Fenomena ini wujud agaknya kerana senario penghasilan anak-anak tiri adalah disebabkan oleh keadaan yang ramai menganggapnya bukan suatu fenomena yang positif. Ramai yang beranggapan ini suatu fenomena yang sebenarnya boleh dielakkan jika sesaorang itu befikiran "waras" dan "rasional". Kisah-kisah sejarah (belum lagi memadukan sirrah Rasulullah) tidak dapat atau belum dapat meyakinkan bahawa status ibu tiri sama denga status ibu asli. Oleh itu dari sudut manakah dapat kita lihat semula fenomena itu untuk memberi "keadila" kepada seorang ibu tiri.

Adalah diperhatikan bahawa asal usul cerita kedudukan ibu tiri yang dipandang serong adalah kerana seorang suami berkawin satu lagi atau dua lagi atau tiga lagi tanpa "keredhaan" isteri pertama. Sang suami akan menggunakan banyak alasan untul membuktikan "keikhlasannya". Sang isteri kedua, ketiga atau keempat pula akan mengatakan ia "tiada pilihan" lain dalam hidupnya. Ada yang mengatakan ia perlu zuriat, ada yang menatakan ia perlu berpaut dan menumpang kesenangan yang ada pada seorang suami. Ada pula yang mengatan secara berseluruh bahawa ia sanggup menjadi isteri kedua , ketiga atau keempat kerani Allah hanya buat dua jenis specie manusia sahaja. Berbagai yang kita dengar. Apa pun sebabnya pakar sosiolosist ada yang "membenarkannya" kerana tidak cukup bilangan lelaki yang eligible. Apa jua sebab hasil nya hampir serupa, padahnya hampir serupa dan penyelesaiannya pun hampir serupa.

Jadi apakah yang hendak diperkatakan dalam coretan ini. Sebelum itu kita lehat satu lagi fenomena, iaitu anak tiri yang disebabkan peceraian hidup atau perceraian mati. Fenomena ini pastinya berlainan sedikit. Biasanya isteri yang baru "terpaksa" menerima perkahwinan ' lock stock and barrel'. Ada wanita yang mengatakan 'I adopted the father, therefore I adopted the children' Nampaknya ini macam satu pendirian yang agak neutral. Jika ini berlaku rumah tangga akan lebih harmony lebih-lebih lagi jika sang suami pandai meminkan peranannya. Jika tidak maka tiada jaminan kerana 'ibu yang baru' pasti susah hendak diyakini komitmennya. Jika isteri baru ini pandai memainkan peranannya, kerana sudah pasti tidak ada konsep "substitute mother" yang boleh difahami dan boleh diterima pakai oleh orang-orang yang berkepentingan di sekelilingnya, terutama kedudukakan ibu mertua maka 'some form of harmony' boleh wujud juga.

Dalam keadaan yang di atas ini, iaitu di mana seorang ibu tiri sudah dapat menyesuaikan diri dengan keadaan yang ada dan sudah dapat diterima oleh anak-anak tirinya dan yang lain-lain juga, keadaan akan berubah jika sang suami menikah saorang lagi atau dua lagi atau tiga lagi. Dalam keadaan ini , senario yang sama seperti dalam kes yang terdahulu akan wujud juga., iaitu 'back to square one'. Mengapa pulak demikian, mungkin kita akan tertanya. Ini bukan suatu yang menghairankan kerana fenomena tidak serupa. Isteri baru ini dianggap sebagai penceroboh rumah tangga orang. Jangan difikir bahawa soal ini dibolehkan di dalam hukum Islam. Sebab tafsiran pun berbeza anta ustaz-ustaz yang ada. Biasanya tafsiran mereka akan memihak pada sang suami. Betul atau tidak tanggapan ini terpulan pada masing-masing untuk memikirkannya. Yang pasti ayat Al Quran tidak mengatakan Allah menyuruh berkahwin lebih dari satu. Allah cuma membenarkan berkahwin lebih dari satu. Dan untuk mengetahui dengan lengkap syarat-syarat nya kita harus meneliti lain-lain sumber hukum seperti hadis dan lain-lain mengikut penentuan hukum dalam Islam.

Kesimpulan mengenai hal dan status ibu tiri vis-a-vis anak tiri tidak mudah dibuat, oleh sesiapa pun kerana ini melibatkan banyak pihak, banyak tafsiran hukum dan kedudukan iman didiri orang-orang yang terlibat. Seperti setengah orang mengatakan,"tepuk dada tanya iman'.....................

Ada satu cadangan untuk menghasilkan suatu nobel berthemakan fakta di atas ini. Tetapi nampaknya ia agak rumit untuk dinukilkan agar dapat satu kesimpulan yang universal yang tidak boleh dipertikai mengikut prinsip-prinsip Islam.

InsyaAllah mungkin satu hari Allah akan memberi ilham untuk mencatat bahawa yang benar itu benar dan yang batil itu batil dan Allah memberi ilmu dan kebijaksanaan untuk membezakan antara keduanya.






No comments:

Related Posts with Thumbnails