"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, May 4, 2009

"jerangkap samar" dalam kehidupan

Bila masa jua kita rasa sihat dan berkeyakinan ketika memandu, pasti kita akan memilih 'the fast lane' kerana kita merasakan kita pasti dapat menuju destinasi dengan selesa dan dalam masa yang lebih singkat. Begitulah ibaratnya dalam menjalani kehidupan dari sejak kita memulakan kerjaya hingga kini. Jarang sekali kita terfikir lane yang laju punya risiko yang lebih tinggi kerana rata-rata orang yang suka mengambil risiko akan menggunakan laluan itu. Tetapi biasanya rasa seronok akan mengatasi rasa-rasa yang lain.

Semasa umur muda biasanya kita bersikap lebih anjal dalam menangani apa jua masaalah. Jadi kalau kita mendapat "kemalangan" sekalipun semasa di laluan laju, kita masih boleh senyum, kita boleh tangkas bangun dan boleh meneruskan perjalanan tanpa banyak penyesalan. Tetapi apabila umur meningkat persepsi kita mengenai banyak perkara mula berubah. Mind set kita dipengaruhi oleh banyak perkara. Anehnya yang dahulu kita pandang kecil, bila umur meningkat perkara yang kecil nampak jadi besar. Tapi pandai pulak kita menasihati diri sendiri seperti pakar psikologi. Kita dengari balik cerita-cerita lama, pengalaman-pengalaman silam dan kita dengari balik nasihat orang-orang tua.

Susah sebenarnya hendak bercerita mengenai "jerangkap samar" dalam kehidupan. Bila sudah terkena baru kita menyedari. Ia adalah seperti merasai satu kejutan semasa bermimpi di siang hari, satu kejutan yang boleh diibaratkan kita termasuk lubang besar semasa memendu kenderaan di lane yang laju. Debummmm!!! Terhenti kita dan tidak dapat berfikir sejenak apa yang sebenarnya telah berlaku. Hendak undur kembali pasti tak munkin dan hendak meneruskan dengan kenderaan yang ada pun pasti amat sukar kerana lubang besar itu telah merosakkan kenderaan. Bukan sedikit tetapi enjinnya hampir punah. Ia perlu ditarik dan ditunda oleh kenderaan lain.

Dengan lain perkataan satu kejadian yang tidak disangka-sangka jika berlaku dalam hidup kita boleh menggangu pegangan hidup kita yang kita yakin sudah sempurna. Kalau mahu diceritakan pada teman pasti malu sebab nanti katanya kita tidak pandai memandu kenderaan dan mempunyai sikap 'over confident'. Jadi kita menganalisa kejadian dengan akal fikiran sendiri. ini pasti satu proses yang rumit kerana untuk mencari kesimpulan ia boleh ditafsirkan sebagai mencari satu pembetulan atau pembenaran dan bukan mencari satu kebenaran.

Oleh itu proses "merawat" satu kejadian yang diibaratkan seperti terkena "jerangkap samar" pasti akan memakan masa. hingga bila agaknya susah untuk mendapat kepastian. Sementara itu apa yang mampu dibuat ialah melapor diri pada yang Maha Bijaksana dan mohon pertolongan Nya. Semoga tidak lagi terkena "jerangkap samar" dalam melalui kehidupan terutamanya kehidupan yang sudah hampir kepenhujungnya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails