"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, May 27, 2009

PALESTINE DIHATI KU

Tetap dihati ku. Rasa risau sebab cabaran untuk membebaskan Bumi Barakah ini makin sulit dan mencabar. Seperti dijangka President Obama tidak sungguh2 untuk membantu. Tetapi apa dihairankan. Tidak pernah ada President Amerika yang berbeza dengan Israel. Umat Islam dan negara Islam janganlah mengharapkan apa2 darinya.

Tetapi yang lebih mengkhuatirkan ialah trend keruntuhan moral umat Islam dibanyak negara yang akan mengundang lebih banyak masaalah. Pertolongan Allah dekat dengan syarat kita berpegang teguh pada prinsip Tauhid, tidak mensyirikkanNya, berbuat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang olehNya. Kita hanya perlu tanya diri kita masing2 dimana kita. Bila kita lihat Surah An Nur ayat 55 kita akan tahu apa janji Allah. Umat Islam dijanjikan kemenangan dengan syarat2 tertentu. Kalau kita faham dan mahu menghayatinya insyaAllah pertolongan Allah amat dekat.

Baru-baru ini Ummu Muhammad dan Ummu Umar telah datang ke Malaysia dan Pertubuhan Mawaddah Malaysia bersama Aman Palestine Berhad telah mengaturkan program ceramah. Ummu Muhammad adalah balu Asyahid Sheikh Rantissi yang telah gugur tidak lama setelah Asyahid Sheikh Ahmad Yassin.Ummu Umar adalah isteri pejuang Palestin yang tinggal di Syria. Kedua-dua mengatakan mereka amat menghargai bantuan kewangan tetapi lebih penting dari itu mereka menyeru agar kita meningkatkan keimanan kita dan benar-benar menjalani penghidupan seperti tuntutan Allah kerana itu sahajalah yang dapat mengangkat maruah orang Islam, dan pertolongan Allah sememangnya hampir. Sekarang pun berkat doa umat Islam dan keluhuran perjuangan rakyat Palestin, Allah sudah menampakan janji-janji nya dan menurunkan pertolongan seperti yang tidak disangka-sangka. Kita boleh baca kisah-kisah ini diinternet. Dan siapa yang berminat boleh menghubungi Aman Palestine Bhd untuk membeli buku-buku yang menceritakan tentang pergolakan dirantau itu kini. Siapa juga boleh jadi sukarelawan untuk mengutip dana bagi membantu rakyat Palestine.

Perangai dolak-dalek Israel sudah pun termaktub dalam al Quran. Mereka tidak akan puas hati hingga kita tunduk padanya. Tunduk padanya tidak bererti kita diperintah olehnya. Mereka sudah menjajahi pemikiran minda dan perlakuan diri umat Islam di sana sini. Tidak kurangnya di Malaysia. Mula-mula mereka mengumpan dengan program hiburan dan budaya bersantai dan bersenang-senang. Ini ialah untuk melemahkan semangat juang pada diri dan umat Islam akan hanyut begitu saja. Semacam jadi pak turut. Kita rasa hebat dengan kesenangan dan kemewahan yang kita ada dan ini menyebabkan kita terperangkap dalam "comfort zone" dan tidak dapat memahami dan merasai bentuk penjajahan yang membelenggu kita.

Ayuh kita bangun. Cubit peha kita kuat-kuat dan tanya diri. Betul ke ini? Kita bertindak sewajarnya hari ini juga kerana esuk mungkin bukan untuk kita.





No comments:

Related Posts with Thumbnails