"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, August 18, 2009

PAKU DI DINDING

Suatu pagi aku dan anakku bermesra berbual sambil sarapan pagi. Hari itu bukan hari minggu tetapi dia seperti tidak bergesa-gesa untuk cepat ke pejabat atau ke studio tempat eksekutif2 menghasilkan kerja-kerja animasi untuk pengeluaran filem cartoon dan filem dokumentry yang lain. Anakku membantu boss dalam aspek pengurusan kerana dia tidak ada keterampilan dibidang animasi..

Sedang kami rancak berbual, Suamiku pulang dari bersarapan dengan kawan-kawan dan duduk bersama untuk mengambil ubat-ubatan buat hari itu. Perbualan diteruskan mengenai hal kerja harian. Tiba-tiba ada topik serious yang dibangkitkan oleh anakku pada ayahnya. Suamiku enggan berbincang tentang hal yang ditanyakan untuk ketika itu, mungkin pada lain hari yang lebih sesuai.

Aku cuba "mendesak" kenapa suamiku tidak mahu bercerita ketika itu. Dia berkata, hal ini ada kaitan dengan ku dan nanti takut aku kecil hati. Cerita yang hendak dirahsiakan dari ku rupanyaaku sudah hampir tahu dan aku meyakinkan suami dan anakku bahawa sudah sampai satu peringkat hidup yang tidak mungkin tidak boleh mengendali perasaan walaupun hal itu mungkin mengguris hati.

Cerita punya cerita aku mengambil kesimpulan dan membentangkan kes pada anak ku. Aku mengatakan aku manusia biasa dan pasti boleh merasai rasa gembira, kecewa, takut, insaf dan lain-lain lagi. Itu lumrah bagi semua orang. Dan aku juga mengatakan bahawa aku pun boleh rasa marah. Tetapiaku mengatakan bahawa isu di sini bukan sama ada sesaorang itu boleh rasa marah, atau rasa kecewa, atau apa saja. Isunya di sini ialah kita harus rasa peka mengenai sensitiviti sesaorang Tidak kira siapa. Dan kita seharusnya bersikap cermat dan hati-hati dalam mengambil apa-apa tindakkan atau dalam menyelesaikan apa-apa masaalah supaya tidak menyinggung mana-mana pihak, terutamanya orang-orang yang hampir dengan kita. Hampir dengan maksud pertalian darah atau hampir kerana selalu berjumpa, seperti rakan di pejabat contohnya. Ibarat kata pepatah, 'seperti menarik rambut dari dalam tepung'.Begitulah seharusnya cara kita berhati-hati.

Ini amat penting kerana apabila kita melukakan hati sesaorang, kita boleh memohon maaf dan mungkin kita dapat dimaafkan. Tetapi kesan pada PERASAAN DIHATI tidak dapat diubati serta merta. Mungkin tidak terubat langsung sebab manusia mempunyai tingkatan nafsu dan iman yang berlainan antara satu sama lain. Ibarat kata orang tua-tua "KESAN PAKU DI DINDING, YANG TERPAKU KUAT DAN KEMUDIAN DICABUT". WALAUPUN KITA MENCABUT DENGAN CERMAT, KESAN LUBANG ITU TETAP ADA DAN NAMPAK DI MATA.

Mungkin akan dikata bahawa itu tandanya tahap Iman sangat rendah. Apa jua yang akan dikata, perasaan tersinggung, kecil hati, marah dan sebagainya tetap wujud hingga kesatu masa yang tiada siapa yang dapat menentukan. Mungkin kalau sesaorang itu tahap imannya tinggi, ia kuat munajat dan faham benar-benar apa itu ujian, dan apa itu qadha dan qadar dari Allah swt, mungkin ia boleh bersabar dan boleh menyebabkan kesan yang memaku dihati hapus, dan mungkin hapus sama sekali. Aku pernah medengar ada Ustaz mengatakan kalau kita boleh memaafkan sesaorang atas sesuatu hal terutamanya sesuatu yang amat berat menghempit perasaan, maka Allah malu kalau tidak mengampukan dosa orang ini dan memasukan dia ke syurga.

Ia bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud: "Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan mendapat syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang di sediakan bagi orang-orang yang taqwa,
Ia itu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahaan kemarahannya, dan orang-orang yang memaaf kesalahan orang, dan Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara -perkara yang baik".
Surah Ali Imran, Ayat 133-134.

Pagi itu aku berkata pada anakku supaya jangan mengambil ringan prinsip-prinsip murni dalam hidup kita. Antara lain kita jangan sekali-kali membuat andaian-andaian mengenai sesiapa jua bahawa kita benar-benar mengenali nya, samaada sebagai suami atau isteri, sebagai adik beradik, kawan di pejabat atau sebagai ketua di tempat kerja. Jika kita peka dalam hal ini kita tidak akan berbuat sesuatu yang boleh merosakkan hubungan baik, keyakinan dan kepercayaan, kasih sayang dan sebagainya.

"Muzakarah" ringkas pagi itu habis setakat itu. Anakku pun naik untuk bersiap ke pejabat. Suamiku senyum tawar. Mungkin ada yang masih belum selesai di hati. Bagi ku setiap hari adalah peristiwa-peristiwa hidup dan kehidupan yang harus dilalui dengan berlapang dada walau bagaimana pahit dan sukar sekalipun. Apa jua yang berlaku pasti ada hikmahnya kerana aku sudah bertekad bahawa apa yang aku buat mesti dengan nuwaitu kerana Allah. Maka walau apa pun yang berlaku aku mendidik hati ku untuk bersyukur dan bersabar.
Wallahua'lam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails